Fattappning utan för mycket skum

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Fattappning utan för mycket skum

Inlägg av Fredrik Nivert »

Hej!

Alla tror jag vi haft problem med att det bara kommer skum ur tappkranen när man skall tappa ut sitt goda öl. Som jag ser det finns det tre avgörande faktorer som avgör hur mycket skum det bildas i tappkranen i ändan på slangen:

1. Temperaturen på ölet (varmt öl skummar mycket)
2. Mängden kolsyra i ölet (dvs trycket i fatet).
3. Dimensionen på slangen mellan fat och kran

Punkt ett är ganska självklar. En temperatur på runt 5-10 grader på ölet kanske kan vara lagom för t.ex. en pilsner. Börjar man komma upp till 15-20 grader kan man räkna med mycket skum!

Punk två kan vara lurig. För mycket kolsyra i faten ger lätt massa skum i glasen, och därmed försvinner mycket kolsyra. Överkolsyrat öl kan därmed ge ett avslaget öl i glaset. Det är alltså ingen ide att överkolsyra!

Punkt tre finns det en bra lösning på. Tunn slang! På pubar och barer används ofta långa slangar mellan fat och tappställe. På vägen sitter vanligtvis även en kylare. Denna långa färdväg för ölet ger motstånd. Dvs fastän trycket är högt i fatet rinner det lugnt och fint i kranen i baren. För oss hembryggare som vanligtvis endast har en kort slang, är det viktigt att ha en mycket tunn slang. Med en tunn slang får man det motstånd som behövs för att det skall rinna lungt och fint, utan skumsprut i kranen.
Humlegården säljer en tunn slang som kallas "sytråd". Den har jag sett många använda för att få fint flöde i kranen.

Jag har inte provat just "sytrådsslangen" själv, men har precis beställt hem ett antal meter. Är det någon som vet hur lång slang man behöver för att servera ett normalkolsyrat öl vid runt 10 graders temp?
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Ett alternativt sätt vid tappning från ett fat som har rätt kolsyretryck och som är väl kylt är att tappa knappt utan tryck.

Sänk försiktigt trycket i det iskalla, trycksatta fatet, precis innan tappningen. Koppla därefter upp en slang för upptappning. Slangen kan gärna var av större diameter. Lägg på ett väldigt lågt tryck på fatet, bara för att få ett lagom flöde i slangen. I raskt temp tappar du sedan enkelt upp ölen, och det är ett plus om någon annan hjälper dig att kapsylera flaskorna som blir upptappade i ett raskt tempo, nästan utan, eller med bara någon centimeters skum.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Putte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Putte »

Jag har kopplat ca 3m "sytråd" till en picnic tapp och kulkoppling och brukar lägga ca 2kg tryck och det flödar bra men kommer nog att korta ner sytråden så jag inte behöver använda lika högt tryck. Kopplingarna till själva tappen och fatkopplingen är bara ca 2cm långa för att passa och sen är det Humlegårdens John Guess kopplingar i mellan.
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Putte skrev:Jag har kopplat ca 3m "sytråd" till en picnic tapp och kulkoppling och brukar lägga ca 2kg tryck och det flödar bra men kommer nog att korta ner sytråden så jag inte behöver använda lika högt tryck. Kopplingarna till själva tappen och fatkopplingen är bara ca 2cm långa för att passa och sen är det Humlegårdens John Guess kopplingar i mellan.
Då borde 1,5 meter "sytrådsslang" vara lagom till 1 bars tryck i fatet för att få ett bra flöde.
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

Fredrik Nivert skrev: Då borde 1,5 meter "sytrådsslang" vara lagom till 1 bars tryck i fatet för att få ett bra flöde.
Tjenare Fredrik!

1,5 m låter lite kort tycker jag. Du vet väl att jag har 15 meters "sytråd" för flasktappning ;-)

Nä, skämt å sido, 1,5 meter låter bra. Kanske lite väl långt för 1 bar, men det är ju bara att testa och korta av om det skulle rinna för långsamt. Lycka till!
Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Hej
1,5 m per bar är ett bra riktvärde förutsatt att du har kranen fullt öppen hela tiden du tappar så att strömningen sker med full hastighet. Stänger du till sjunker strömningen och det mesta av tryckfallet sker vid kranen med skum som följd. Det kan iofs användes för lite skumfyllnad på slutet.
Can anyone explain the mystery of beer? no, no, no
Användarens profilbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders Boström »

Tycker 1.5 meter låter mycket! Själv har jag mellan 0.6 och 0.9 meter till kranarna + 0.5meter grövre slang. 0.9 meter används för t.ex weizenbier, medan 06meter går för dom flesta andra. Funderar t.o.m. på att korta ned lite...

En viktig sak att tänka på för skummandet är temperaturen på slangen - om slangen är rumstemperatur så tar det en liten stund med skum innan slangen kylts ner. Lägg alltså så mycket som möjligt av slangen inne i ev. kylskåp.

mvh
Anders

PS. I glaset - Mölle Pilsner - mums! DS.
Skriv svar