Syresätta med syrgas

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

eka
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Syresätta med syrgas

Inlägg av eka »

Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

jag köper inte riktigt resonemanget med att syrgasen är helt ren, per automatik. Det beror väl på produktionsmetod. Hur brukar man tillverka syrgas, vilka restprodukter kan man anta finns med. Svavel? kväve? inga alls?

Att det inte är olja och annat smörj där, det är viktigt men det känns inte som hela sanningen. Är det någon som har koll på produktionen på syrgas för svets och hur den isf skulle skilja sig från syrgas för medicinskt bruk/livsmedel?

//karl
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

@Eka: -Lite lurigt.. ingen bild, inga omdömen. Man blir lite misstänksam.
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Oxygen tillverkas utvinns i en luftgasfabrik, hur det går till har jag ingen aning om men oxygen till svetsning innehåller >99,5% syre enligt Air liquide. Oxygen för medicinskt bruk innehåller 100% syre enligt samma källa.

Skakar eller vispar du grönölen syresätter du den med i bästa fall 21% syre, resterande 79% luft som ölen blandas med innehåller annat smått och gott.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

En flaska med medicinskt syre lär ha ett väsentligt högre pris, och inga kanaler ut till allmänheten. Jag och, tror jag, många andra, använder Julas syre utan att drabbas av påtagliga felsmaker. Annars hade vi nog avrått. Livsmedelklassad ser jag inte riktigt användningen för, oxiderad mat smakar nog som oxiderad öl...Men rapportera gärna om du lyckas hitta!

Jonel
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Nog så bra synpunkter. Just där från air liquide 99.5% jämfört med 100% är ju kärnan i frågeställningen. Vad är de återstående 0.5% kväve? Argon? Cyanid? Hexvärt klor (som ändå bildas vid svetsning i rostfritt så spelar väl ingen roll, eller? Är giftigt som fan). Troligtvis vet ingen 99.5 är rent nog att svetsa med och därmed färdigt. Jag avråder ingen. Tror själv att det fungerar fint. Vill ha en själv när jag kommer över en. Men! Vi kan ju alla ha ögon och öron på skaft utifall vi blir varse om potentiella problem eller att det hittas ett sätt att få klassad gas även om dyrare. Så tycker jag.
arnew
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av arnew »

Jag tror syrgasen är den samma men hanteringen av tuber skiljer sig.
The road goes on forever and the party never ends .
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kangarooster »

Om du inte använda syrgas kan du testa utnyttja den s.k. venturi-effekten. Se här: https://www.youtube.com/watch?v=11uhQGRf4Cg
Enklare än att skaka en hink.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Känns som den kanske bästa lösningen.

Går den att räkna på, på ett ungefär?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Lånar tråden..

Finns det några uppenbara nackdelar att samtidigt kyla och syresätta ölen med tryckluft?

Jag har en idé om att det borde gå toksnabbt att kyla med trycklyft, och samtidigt
syresätta. Då tänker jag mig trycklyft från en dykflaska så man inte får med sig skit i luften såklart.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Har inga belägg på att det skulle bli dåligt men det låter rätt brutalt. Är planen att trycka ner "luften" i grönölen? Det behövs nog en hel del luft för att kyla på det sättet vilket gör att ölen kommer få stor yta (skum) som exponeras för diverse jox som cirklar runt i luften för övrigt. Vilket i sin tur gör att ölen utsätts för större risk för infektion.

Har sett fler inlägg om att man inte ska skumma av vörten för att bibehålla så mycket skumbildande ämnen som möjligt, även liknade inlägg om att man ska vara försiktig med att få skum på grönölen för att inte förstöra samma ämnen. Tror att kontentan var att ämnena bara kunde bygga skum en gång, bubblades det för mycket blev det mest skit med skumkronan i den färdiga ölen.

Testa om du är osäker, själv kör jag numera med Nochill, vilket innebär minsta möjliga insats.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

kangarooster skrev:Om du inte använda syrgas kan du testa utnyttja den s.k. venturi-effekten.

Även kallad ejektorverkan på svenska. Ett problem folk har med koppling mellan slang och hävert vid flaskning.

Blev inspirerad! Ska nog prova att trycka in ett tunt rör under slangen vid nippeln ut från motströmskylaren nästa gång. Det borde åstadkomma samma sak.
Skriv svar