Kylspiral till 29 liters kastrull

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

BaildonS
Delmäskare
Delmäskare

Kylspiral till 29 liters kastrull

Inlägg av BaildonS »

Skall lämna "Lilla köksbryggeriet" för att testa BIAB.
Tycker Ölkompaniet verkar att ha vettiga priser vad gäller utrustning. Deras 29 liters start-kit föll mig i smaken, både pris och storleksmässigt.
Tanken i nuläget är väl förmodligen att få till ~15 liters batchar.
Frågan är kylningen. Spiralkylare finns i antingen 5 alt. 15 m syrafast rostfritt stål.
Ni som är erfarna - borde inte 5 meters räcka?
Den större, 15 m har en höjd på 60 cm, och kastrullen en höjd på 34 cm.

/BaildonS
BaildonS
Delmäskare
Delmäskare

Re: Kylspiral till 29 liters kastrull

Inlägg av BaildonS »

BaildonS skrev:Skall lämna "Lilla köksbryggeriet" för att testa BIAB.
Tycker Ölkompaniet verkar att ha vettiga priser vad gäller utrustning. Deras 29 liters start-kit föll mig i smaken, både pris och storleksmässigt.
Tanken i nuläget är väl förmodligen att få till ~15 liters batchar.
Frågan är kylningen. Spiralkylare finns i antingen 5 alt. 15 m syrafast rostfritt stål.
Ni som är erfarna - borde inte 5 meters räcka?
Den större, 15 m har en höjd på 60 cm, och kastrullen en höjd på 34 cm.

/BaildonS
Kanske skulle lagt tråden under "nybörjarhjälp" egentligen.

Skickat från min Lenovo A7600-F via Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

En 60 cm hög kylare???
Den lär inte göra så stor nytta i de flesta grytor! Men jag gissar att det måttet måst vara upp till anslutningarna, eller hur? Ibland kan man binda ihop dom med koppartråd om dom är för glesa. Eller så köper man en "King Cobra"! :wink:
Fast till din gryta borde denna vara optimal. Dessutom är den säkert mer dubbelt så snabb som de du nämnde. http://jadedbrewing.com/products/mantis
waz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av waz »

Tror höjden på kylaren blir 60cm om man inkluderar in/utlopp som sitter en bra bit upp. Trycker man ihop "lindningarna" så ryms de flesta i min 29l kastrul och den kyler riktigt snabbt, kan ta en bild vid tillfälle om så önskas.
BaildonS
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BaildonS »

Drake skrev:En 60 cm hög kylare???
Den lär inte göra så stor nytta i de flesta grytor! Men jag gissar att det måttet måst vara upp till anslutningarna, eller hur? Ibland kan man binda ihop dom med koppartråd om dom är för glesa. Eller så köper man en "King Cobra"! :wink:
Fast till din gryta borde denna vara optimal. Dessutom är den säkert mer dubbelt så snabb som de du nämnde. http://jadedbrewing.com/products/mantis
Givetvis är det ju så. Vilken debut man gör på forumet. Haha! :lol:

Tanken är ändå att hålla ner kostnaden något. Tack för länken, men med frakt osv så landar vi nog ändå lite över det jag har tänkt mig.
BaildonS
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BaildonS »

waz skrev:Tror höjden på kylaren blir 60cm om man inkluderar in/utlopp som sitter en bra bit upp. Trycker man ihop "lindningarna" så ryms de flesta i min 29l kastrul och den kyler riktigt snabbt, kan ta en bild vid tillfälle om så önskas.
Tack för svar, och har du tid och lust får du gärna ta en bild.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

BaildonS skrev:
Tanken är ändå att hålla ner kostnaden något. Tack för länken, men med frakt osv så landar vi nog ändå lite över det jag har tänkt mig.
Jo, notan slutar på 1500:- om du slipper tullen (vilket jag gjorde) men trots det är det väldigt prisvärt! I valet mellan en 15-meters för 1000:- och en Mantis för 1500:- borde det inte vara så mycket att tveka på. :wink:
BaildonS
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BaildonS »

Drake skrev:
Jo, notan slutar på 1500:- om du slipper tullen (vilket jag gjorde) men trots det är det väldigt prisvärt! I valet mellan en 15-meters för 1000:- och en Mantis för 1500:- borde det inte vara så mycket att tveka på. :wink:
Jag tar till mig av tipset och funderar en vända till. Tack.
waz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av waz »

Trycker man ihop slingorna blir de ca 27cm höga. Kylde ikväll i en Bielmier gryta (29l) och har man inte spännt ihop dem så sticker de upp ett par varv men den kyler mer än tillräckligt ändå.
Bilagor
spiral.jpg
BaildonS
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BaildonS »

Tack så mycket för svar och bild 'waz'!
Skriv svar