Problem med plattvärmekylare
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Problem med plattvärmekylare
Hej! Jag köpte för en tid sedan en plattvärmekylare från Tyskland (bra pris jämfört med Sv sidor). Nu har vi testat den några gånger och är inte alls nöjda med resultatet. Vörten som kommer ut i jäskärlet håller en temperatur kring 32-38*C. Det tar lång tid att få 40-50 liter vört att svalna när det väl har hamnat i jäsburken. Min fråga är om det har betydelse hur man ställer kylaren? Vi har haft den stående på högkant, alltså med inlopp för varm vört och utlopp för varmt vatten upptill, utlopp för kyld vört och inlopp för kallvatten nertill. Vi har testat att skifta inloppet för kallvattnet men det har inte blivit någon avgörande skillnad. Vi har också testat att dra ner flödet på vörten och det har sänkt temperaturen något, men inte alls till den nivå där vi vill ha det. Finns det någon som kan hjälpa till här?
//Erik
//Erik
Re: Problem med plattvärmekylare
Hur många plattor har den? Hur lång tid tar det för era 40-50 liter?
Har ni möjlighet att cirkulera en stund tillbaka till kärlet för att få ner tempen innan ni skickar det i jäskärlet?
Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Har ni möjlighet att cirkulera en stund tillbaka till kärlet för att få ner tempen innan ni skickar det i jäskärlet?
Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Den har 30 plattor och jag skulle tippa på att det tar 20-25 minuter att tappa över vörten. Att cirkulera från kokkärl till kylare och sedan tillbaka igen är inte möjligt på ett enkelt vis, vi använder oss av tyndlagen.
Hmm finns väl bara två parametrar att labba med så vitt jag kan förstå. Långsammare flöde på vörten och snabbare på kylvattnet. Kallvattnet in där kylda vörten kommer ut (flöde i motsatt riktning), för att nå de där sista graderna. Övrigt kan väl inte påverka har jag svårt att se.
Ok, det låter som en lösning i så fall skulle kunna vara att skaffa pump och låta vörten gå tillbaka i kastrullen en gång innan den får gå ner i jäskärlet. Men det känns inte optimalt, det kommer ju att röra runt bland humlerester och proteinföreningar som snällt har snurrat ihop sig i centrum. Man får väl försöka vara försiktig. Tack! //Erik
Det låter mysko att ni inte får ner temperaturen lägre än 30 grader, kan det vara så att det är luftfickor i den? För i så fall lär den ju inte kyla speciellt bra.
20-25 minuter för att trycka igenom 40 liter låter ju löjligt långsamt. Vet inte om jag minns rätt men jag har för mig att jag läst att radantalet mest påverkar tryckfallet i kylaren och längden på den är avgörande för hur bra den kyler. I så fall borde ni kanske ha en längre kylare?
Blev aldrig riktigt nöjd med min 20-raders heller, var tvungen att strypa flödet en hel del för att det skulle komma ut 20-gradig vört ur den men så långsamt som ur eran tror jag inte att det gick.
20-25 minuter för att trycka igenom 40 liter låter ju löjligt långsamt. Vet inte om jag minns rätt men jag har för mig att jag läst att radantalet mest påverkar tryckfallet i kylaren och längden på den är avgörande för hur bra den kyler. I så fall borde ni kanske ha en längre kylare?
Blev aldrig riktigt nöjd med min 20-raders heller, var tvungen att strypa flödet en hel del för att det skulle komma ut 20-gradig vört ur den men så långsamt som ur eran tror jag inte att det gick.
Ja, visst går det långsamt, men vore det bara det kunde jag leva med det. Hos säljaren står det att det ska ta fyra minuter att få ner tjugo liter vört till rumstemperatur. Där är vi inte på långa vägar. Senast vi bryggde blev det att kånka in jäskärlet (som rymmer 100 l.) i duschen och spola kallvatten på sidorna. Blir det inte ordning på det här efter nästa kok kommer den gamla spiralen till användning igen.
Admin vill inte att jag ska vara i Nybryggarhjälp med den här frågan, så jag tackar och lämnar.//Erik
Admin vill inte att jag ska vara i Nybryggarhjälp med den här frågan, så jag tackar och lämnar.//Erik
Ok att marknadsföringen ofta är vilseledande, men det verkar ju som om det är något helt galet här. Tycker fortfarande att du ska kolla på det där med luftfickor, jag hade nämligen det problemet när jag satte upp min pvv första gången. Kom på det när jag vred på den under pågående tappning och det kom massor av luft ur den.
Tröttande på att jävlas med den och återgick till spiral och nu kyler jag 20 liter på mindre än 3 minuter!
Tröttande på att jävlas med den och återgick till spiral och nu kyler jag 20 liter på mindre än 3 minuter!
- kamelryttarn
- Torrhumlare

Har ni plattvärmeväxlaren stående på högkant eller liggande på rygg?
Jag har en 9plattors PPV från Alfa Laval för att kyla runt 20 liter vört från kok ner till 22ish grader.
För att få ner till under 22 grader behöver jag recirkulera (vilket jag gör med en liten billig pump från kina, grymt smidigt när man ska köra igenom regöringsmedel också).
Jag har inte märkt någon skillnad mellan att ha plattvärmeväxlaren liggande eller stående, det som har spelat roll är:
- koppla in varm öl och kallt vatten på motsatta sidor.
- ha grov dimension på vattenslagen och kopplingarna
- se till att ha kallt vatten till kylningen. Min PPV är specad att kunna kyla från 100c till 20c om inkommande kylvatten är max 10grader..
För att få ner till under 22 grader behöver jag recirkulera (vilket jag gör med en liten billig pump från kina, grymt smidigt när man ska köra igenom regöringsmedel också).
Jag har inte märkt någon skillnad mellan att ha plattvärmeväxlaren liggande eller stående, det som har spelat roll är:
- koppla in varm öl och kallt vatten på motsatta sidor.
- ha grov dimension på vattenslagen och kopplingarna
- se till att ha kallt vatten till kylningen. Min PPV är specad att kunna kyla från 100c till 20c om inkommande kylvatten är max 10grader..
Jag tackar för era svar. Det verkar ändå inte som vi gör några allvarliga fel. Jag ska kika på det där med eventuella luftfickor, och överväga ett inköp av en liten pump. //Erik