Två pkt torrjäst?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Två pkt torrjäst?

Inlägg av Ölfarmen »

Kan mäsktemperatur vara en faktor i hur mycket jäst man bör tillsätta i en batch?

Jag tänkte för första gången på 22 bryggningar använda två paket US-05 till en öl jag tänkte brygga imorgon, men eftersom jag har för avsikt att mäska i ganska hög temperatur, 69°C - undrar om det är hugget som stucket? D.v.s. om mäsktempen skulle vara 63-64°, och att det skulle försvara en större jästmängd eftersom det finns mer jäsbart socker...?

Jag har bryggt öl med mäsktemp på 70°C, och bara ett paket US-05 till 16-17 L med hyfsat resultat, men hade funderingar på om det kunde bli ännu bättre med lite mer jäst. Givet en satsstorlek på ca 16 liter?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Två pkt torrjäst?

Inlägg av ekstedt »

Ett paket räcker gott och väl.
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Ölfarmen »

Tack!

Då blir det ett paket.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Svaret på din fråga är nej, det har inte har något samband med mäsktemperatur utan bara hur högt OG du har och lager/ale som avgöra totala jästmängden du bör tillsätta.
Sen hur bra jästen jobbar beror på en rad faktorer som syresättning, jästens hälsa och styrka, jäststamm, jästmängd, näringsämnen som t.ex. magnesium och fria aminosyror, temperatur, alkoholhalt (en bit in i jäsningen) med mera.
Om du rehydrerar jästen i kokt 25c-vatten så kommer du få en mängd som räcker till din storlek och normalt OG runt 1050. Testa dig fram på MrMalty.com (yeast tools) så får du bra tips på mängder.
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Ölfarmen »

Tack Lindh, för svaret på frågan!

Enligt BS blir OG 1,084, men det kommer jag aldrig upp i med BM. Med de maltmängder jag har tror jag på max 1,074.

Skall kolla in Mr Malty
Skriv svar