Hej, detta är mitt första inlägg på det här forumet!
Jag vill lära mig brygga öl och undrar således över vilken bok jag ska köpa?
Bra om den är lite basic och täcket grunderna men inte för basic. Svenska eller Engelska spelar ingen roll.
Vill också passa på och fråga varför man tillsätter socker till efterjäsningen i flaskor. Trodde malten var till för det? Hur gjorde man förr i tiden?
Home Brew Beer av Hughes är en klassiker som är välillustrerad och trots det ofta billig på Amazon UK t ex. Hittar nu en lätt begagnad för 9,35 pund inklusive frakt!
Finns också översatt med namnet Brygg ditt eget öl. "Bibeln" brukar de säga utomlands
How to brew av John Palmer finns både tryckt och gratis på nätet - Googla.
Röstar på Huges "Brygga ditt eget öl" -- stor fördel att det finns en bra uppsättning med "enkla" grundrecept som känns bra att börja med. I andra böcker och på detta forum kan du hitta mängder med avancerade recept, med putslustiga namn och med smaksättning av allt från mango till sågspån (kanske lite överdrivet..) -- men att ha en uppsättning med grundrecept att börja med har jag uppskattat.
Jag vara bara nyfiken Jag tycker tyvärr inte kvalar in som det men det är ju kul att man kan tycka olika.
Jag röstar personligen också på Greg Huges "Brygg ditt eget öl" i första hand. Sen har ju även Malt Magnus den i sina bryggarkurser och det tycker jag är ett kvitto i sig, köp den först.
Såg den på bokrean för 50:-
Annars tycker jag att särtrycket från Hembryggaren där PeO beskriver Brew in a Bag är väldigt enkelt och pedagogiskt för nybörjaren.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Jonas skrev:
Såg den på bokrean för 50:-
Annars tycker jag att särtrycket från Hembryggaren där PeO beskriver Brew in a Bag är väldigt enkelt och pedagogiskt för nybörjaren.