Att blåsa ur kärl med kolsyra

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Att blåsa ur kärl med kolsyra

Inlägg av st1 »

Efter att ha tröttnat på att bygga oxiderad IPA, och eftersom jag knappast har plats för en fatanläggning, har jag börjat fundera över hur jag kan minimera kontakten med syre under omtappning till buteljeringskärl och under själva flaskningen.

Den lösning som jag tror mest på är att skapa ett slutet system mellan två av mina Better Bottles med hjälp av en Dry Tap (som fungerar som en backventil) och en L- eller möjligtvis T-koppling. Tanken är att jag ska blåsa ur det tomma buteljeringskärlet med kolsyra (även headspace i jäskärlet), som sedan leds tillbaka genom en Dry Tap, via en slang, till jäskärlet genom en L-koppling.

Så, nu till min fråga.

Hur vet jag hur mycket Co2 jag ska blåsa i kärlet innan det är tomt på syre? Eftersom gasen är färglös är det svårt att veta hur lång tid det tar att fylla ett tomt 23-literskärl. Jag kommer använda Sodastream-ptaroner.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Att blåsa ur kärl med kolsyra

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Fyll fatet med vatten och tryck sen ut det med CO2, då vet du att fatet är syrefritt.
Kopplar du ihop faten och startar häverten med lite övertryck i det fyllda fatet kan du sen koppla ihop faten även på gassidan. Då kommer gasen i det tomma fatet tryckas över av häverten till det "fyllda" fatet.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Så har jag gjort ett par gånger fast mellan jäshink med tappkran och fat vilket funkat kanon. Men jag brukar fylla fatet med Star-san istället för vatten.
Senast redigerad av Drake den tisdag 2016-04-19 16:13, redigerad totalt 1 gång.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Jag har inte plats för ett fatsystem, därav idén om ett slutet Better Bottle-system.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Som sagt, inget fat.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Vad har du för kork på betterbottlen?

Går det inte att ansluta kolsyran där och låta vattnet rinna ut via kranen?
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Pilsnerkokaren skrev:Vad har du för kork på betterbottlen?

Går det inte att ansluta kolsyran där och låta vattnet rinna ut via kranen?
Det kan absolut funka! Jag använder en lufttät PET-plugg som jag kan koppla en L-koppling till. Bra tips!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Får jag fråga hur du upplever smaken på oxiderad ipa? Papp? Har själv problem att få bort den 'hembrygda' smaken, även om den är god med bra arom saknar den en fräschör som kommersiella kan ha.
Jag gör inget jättespeciellt utom normal försiktighet vid tappning och har själv aldrig upplevt oxidation som ja vet om. Även skickat in flaskor för provning då de ej upptäcktes. Kolsyrejäser på flaska.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

entombed skrev:Får jag fråga hur du upplever smaken på oxiderad ipa? Papp? Har själv problem att få bort den 'hembrygda' smaken, även om den är god med bra arom saknar den en fräschör som kommersiella kan ha.
Jag gör inget jättespeciellt utom normal försiktighet vid tappning och har själv aldrig upplevt oxidation som ja vet om. Även skickat in flaskor för provning då de ej upptäcktes. Kolsyrejäser på flaska.
Främst att, som du säger, den fräscha humlearomen/-smaken försvinner väldigt snabbt. Inom några veckor från buteljeringen blir mina humleintensiva öl mörkare, sötare (typ åt karamell/tofée-hållet) och allmänt kvalmiga med en sträv beska. Jag har nog aldrig direkt upplevt någon påtaglig papparom – som jag har förstått det dyker den upp mer i svårt oxiderade maltfokuserade öl.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Japp, det är den principen jag har tänkt mig. Min fråga handlade om hur mycket kolsyra som krävs för att tömma en 23-liters Better Bottle på syre.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

st1 skrev:
Främst att, som du säger, den fräscha humlearomen/-smaken försvinner väldigt snabbt. Inom några veckor från buteljeringen blir mina humleintensiva öl mörkare, sötare (typ åt karamell/tofée-hållet) och allmänt kvalmiga med en sträv beska. Jag har nog aldrig direkt upplevt någon påtaglig papparom – som jag har förstått det dyker den upp mer i svårt oxiderade maltfokuserade öl.
+1 på den.
Jag har bara kört med syrefria tappmetoden när jag gjort öl som ska (skulle ha) lagrats länge. :wink:
Men man borde kanske prova den på en ipa, humlen verkar ju vara rena syremagneten och det är jobbigt att tömma ett fat på en vecka. Även om det går. :oops:
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag tror man kommer långt med att fylla eventuell tapphink samt flaskor med koldioxid. Det har jag börjat med, och min preliminära bedömning är att det har haft önskad effekt. Ingen mörkning av ölet och bibehållen humlearom. Jag har ett välhumlat kornvin där jag råkade glömma att fylla några flaskor med koldioxid. Jag ska prova dessa parallellt med andra flaskor vid tillfälle, helst blint och triangulerat, och se om det finns någon skillnad.

Blöt papp (trans-2-nonenal) uppstår ej av oxidering på den kalla sidan för övrigt enligt "Priciples of brewing science". Det är kanske därför det är så ovanligt för hembryggare, jag tror aldrig jag har känt det i en hembryggd, däremot dassig humle och karamell/kola och vinösa madeiratoner från kall oxidering.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

ekstedt skrev:Jag tror man kommer långt med att fylla eventuell tapphink samt flaskor med koldioxid. Det har jag börjat med, och min preliminära bedömning är att det har haft önskad effekt. Ingen mörkning av ölet och bibehållen humlearom. Jag har ett välhumlat kornvin där jag råkade glömma att fylla några flaskor med koldioxid. Jag ska prova dessa parallellt med andra flaskor vid tillfälle, helst blint och triangulerat, och se om det finns någon skillnad.

Blöt papp (trans-2-nonenal) uppstår ej av oxidering på den kalla sidan för övrigt enligt "Priciples of brewing science". Det är kanske därför det är så ovanligt för hembryggare, jag tror aldrig jag har känt det i en hembryggd, däremot dassig humle och karamell/kola och vinösa madeiratoner från kall oxidering.
Fyller du även headspace med koldioxid innan du sätter på kapsylen? Jag har gjort det några gånger men känner att det eventuellt är lite overkill. I min process tror jag att den huvudsakliga kontakten med syre sker i tapphinken.

Intressant angående papp-felsmaken!
Skriv svar