Dåligt resultat av torrhumling

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
maxter
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Dåligt resultat av torrhumling

Inlägg av maxter »

Jag har nu bryggt 10-12 gånger. Varje gång har jag bryggt IPA. Jag har oxå varje gång tyckt det saknas arom så jag har ökar o ökat. Oavsett vad jag gör så finns det ingen doft där. Sista brygden jag gjorde hade allt dom allt c:a 400gr humle på 25 liter varav hälften hick till torrhumling på 19 liter. Vad gör jag för fel? Jag har testat att torrhumling i olika Temp, sent efter jäsning, i primär, i sekundär osv osv. Känns som inget händer. Please, tips?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Dåligt resultat av torrhumling

Inlägg av Jonas Johnsson »

Verkar väldigt märkligt. kanske det är dina förväntningar som spökar? Testa att dela upp en batch och torrhumla en del och jämför med den icke-torrhumlade.
one__hand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av one__hand »

Kör humlepellets direkt i utan strumpa eller liknande om du inte prövat
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Vi kan i alla fall konstatera att det inte är mängden som är problemet. Jonas tips var väldigt bra, testa det.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Vilka sorter brukar du använda förresten?
maxter
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av maxter »

Jag brukar köra pellets direkt i. dvs. ingen strumpa eller liknande.

Det jag funderar över om det är jästen som ställer till det för mig trots allt.
Brukar låta den jäsa ut en 10 dagar si så där. Skulle ni rek. en sekundär där jag torrhumla?
Någon speciell temperatur som jag borde torrhumla i?

Jämför jag med andra konventionella öl så doftar mina ingenting i jämförelse.

Jag har testat alla möjliga sorter. Ofta Simcoe vilket är lite av en favorit.
Gjorde en mosaic smash för en tid seda, den lyckades jag bättre med.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Torrhumling sker i rumstemperatur, det är viktigt.

Att tappa om eller inte är finlir, det är inte där problemet ligger. Kan eventuellt vara oxidation, men då borde det finnas arom initialt i alla fall.

Ett bra tips är att låta någon rutinerad hembryggare prova ölet. Utöver Jonas tips tror jag det är bästa vägen framåt.

http://shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Brewbro »

Vissa humlesorter lämpar sig bättre för torrhumling än andra. Mosaic är en bra variant. Har dock aldrig provat med simcoe. Men något måste ju vara lurt om det är som du beskriver.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Jag torrhumlar med pellets i påse i primären efter 10 dgr. Funkar bra med mycket arom/doft. Ju äldre ölen blir ju mer försvinner det dock, men det verkar mest naturligt och så som det ska vara.

Ursäkta att jag lånar tråden med en snabb "idiot"-fråga: Bidrar torrhumling enbart till doft? Eller får man någon annan effekt oxå?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Christian C skrev:Jag torrhumlar med pellets i påse i primären efter 10 dgr. Funkar bra med mycket arom/doft. Ju äldre ölen blir ju mer försvinner det dock, men det verkar mest naturligt och så som det ska vara.

Ursäkta att jag lånar tråden med en snabb "idiot"-fråga: Bidrar torrhumling enbart till doft? Eller får man någon annan effekt oxå?
Det bidrar till aromen, vilket du också känner när du stoppar ölet i munnen.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

maxter skrev:Jag har nu bryggt 10-12 gånger. Varje gång har jag bryggt IPA. Jag har oxå varje gång tyckt det saknas arom så jag har ökar o ökat. Oavsett vad jag gör så finns det ingen doft där. Sista brygden jag gjorde hade allt dom allt c:a 400gr humle på 25 liter varav hälften hick till torrhumling på 19 liter. Vad gör jag för fel? Jag har testat att torrhumling i olika Temp, sent efter jäsning, i primär, i sekundär osv osv. Känns som inget händer. Please, tips?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Verkar som sagt lite märkligt. Finns ju många saker som man "bör" göra, men som man kanske inte kan eller orkar med. Palmer och Zainasheff är rätt bestämda över följande:

- Torrhumla inte i mer än 4 dagar (Russian Rivers Plinys görs dock lite annorlunda)
- Torrhumla alltid i sekundärt kärl, om du inte har konformat jäskärl där du kan tappa ur jästen från botten.
- Använd så färsk humle som möjligt
- "Skölj sekundären" med CO2. Luft är inte bra.

Jag efterlyste för ett tag sedan tips på att maximera humlens fruktiga smaker och då fick jag tipset om att börja köra med hop stands. Jag upplever att de ger visst resultat, sedan kan de ju göras på olika sätt. Följer en amerikansk hembryggare på youtube som igår la upp en https://www.youtube.com/watch?v=U6zUaIIQs7I där han testade att köra en dubbel hopstand. En giva någorlunda direkt efter avslutat kok, sedan ett vid 49 grader C. Verkar spännande.

Vissa kör ju en giva i själva fatet också.

IPA på flaska tycker jag generellt är lite svårt, även om jag kör på det själv då jag inte har fat. Tycker dock det är stor skillnad på IPA på flaska och IPA på fat. I somras drack jag en purfärsk Omnipollo Zodiac på fat och skillnaden mellan den och flaskversionen var stor om man är ute efter fruktighet.

Sedan gäller det såklart att hitta bra kombinationer på humle också. I mina försök tycker jag citra, amarillo och nelson sauvin funkat bra när jag vill ha mer arom av frukt och citrus. Har ett paket Mosaic hemma som jag väntar på att få prova. Även Galaxy tycker jag verkar lite intressant.
Skriv svar