Koll på gängor

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Koll på gängor

Inlägg av urkelme »

Finns det någon här med en ofantlig kunskap om gängor?
Funderar på en liten variant till mina jäskärl, och skulle då vilja få dit en corneliusfatkoppling.
Deras koppling finns i 2 varianter, 9/16 och 19/32. 19/32 = 15,081mm.
Kan man ha sån tur att 19/32 passar på en 15mm gänga?
Nu vet jag inte vilken gängtyp som corneliusfaten kör på, finns ju lite olika varianter men är det någon där ute som testat lite och har kunskapen jag vill åt? :)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Koll på gängor

Inlägg av Lindh »

Vad tror du om denna? http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... dapter-mpt
Kolla relaterade produkter för andra gängor på baksidan.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

19/32-18 UNF har 18 gängor/tum dvs 1,41111mm stigning. En M15 har 1,5mm stigning, så det blir mest skit med att få på den mer än 2-3 varv. Sen ska det ju vara plats för O-ring och rör också.
Vad sitter det på jäskärlet? Kan du kolla hur stor stigningen är på gängan så kan jag nog hjälpa dig på något vis.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Sitter ingenting där nu, är polsinelli 100L.
Tanken var att med nån non-weld genomföring få på ett kors på andra sidan där det ska sitta
en manometer, en säkerhetsventil och en corneliusgaskoppling.
På så sätt kan jag sätta jäsrör i början på gaskopplingen, mot slutet tar jag bort den och får upp ett litet tryck så jag inte
får problem med nåt tar sig in vid cold shrinkage under kallkrash istället sjunker trycket.
Och sen kan jag använda gaskopplingen till att trycka ut ölet när det är färdigjäst så slipper jag tänka på höjdskillnader
och självfall ur jäskärlet.
Om du/ni förstår :wink:
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jag köpte och tänkte modda en Polsinelli 30l men den är så tunn i plåten att den inte klara något trycka alls. Är 100liters lika tunn kan du få problem.

Hittar du inget som passar får du tjoa till.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Jo den är tunn, men hade hoppats den skulle mäkta med 0,5bar men det kanske är önsketänkande.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jag trycksatte fatet men botten började ge sig utåt innan trycket nådde 0,1bar.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Ja då är det kanske inte mycket att bråka med, har märkt att jag har ett baksug i jäsröret när jag kyler jästanken och tänkte slippa det även om det ska mycket till för att luft ska ta sig ner under "koldioxidtäcket" inne i kärlet.
I ett svagt ögonblick tänkte jag till och med att det skulle svetsas en kylmantel på, men klarar den inte att jag sätter ett visst tryck till så känns det som
att kasta pengar i sjön, bättre satsa på något bättre framöver.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Ta det väldigt försiktigt med att trycksätta kärl som inte är avsedda för det. Det är ingen slump att tryckkärl ska certifieras i kommersiell verksamhet, du kan ta risken själv men då får du ingen etsättning om nåt går åt helvete. I värsta fall kan du bli av med ett öga om ett tryckkärl sprängs.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Hade ju inte tänkt trycksätta ölet där i utan bara ha litet övertryck som jämnas ut vid kallkrash och tar hand om
problemet med cold shrinkage, och sen kunna flytta ölet med hjälp av tryck men inser att det nog vara vara tills jag får hem bättre jästankar
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

urkelme skrev:Hade ju inte tänkt trycksätta ölet där i utan bara ha litet övertryck som jämnas ut vid kallkrash och tar hand om
problemet med cold shrinkage, och sen kunna flytta ölet med hjälp av tryck men inser att det nog vara vara tills jag får hem bättre jästankar

"..får hem *och kommer på* bättre jästankar", alltså:-)
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Rotsac skrev:Hade ju inte tänkt trycksätta ölet där i utan bara ha litet övertryck som jämnas ut vid kallkrash och tar hand om

"..får hem *och kommer på* bättre jästankar", alltså:-)

Inte riktigt koll på vad du menar, men ja det ramlar in grejer lite då och då.
Just nu är det utrymmet som bromsar upp det, men det kommer byggas ut framåt. :wink:
Skriv svar