Långsam kolsyrejäsning i flaska

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

KonnichwaToYous
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Långsam kolsyrejäsning i flaska

Inlägg av KonnichwaToYous »

Jag bryggde en belgisk tripel, OG 1.080, för cirkus en månad sedan. Jag tillsatte rikligt med socker vid flaskining och den har nu varit på flaska i snart fyra veckor i ett varmt utrymme. Har prövat några flaskor och nästan ingen kolsyra alls har utvecklats.

Vad tror ni? Är jästen död? Behöver den bara mer tid? Vad har ni för erfarenheter av långsam kolsyreutveckling?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Långsam kolsyrejäsning i flaska

Inlägg av ekstedt »

KonnichwaToYous skrev:Jag bryggde en belgisk tripel, OG 1.080, för cirkus en månad sedan. Jag tillsatte rikligt med socker vid flaskining och den har nu varit på flaska i snart fyra veckor i ett varmt utrymme. Har prövat några flaskor och nästan ingen kolsyra alls har utvecklats.

Vad tror ni? Är jästen död? Behöver den bara mer tid? Vad har ni för erfarenheter av långsam kolsyreutveckling?
Tyder på att du antingen har haft en jäst med dålig alkoholtolerant, men troligare är att jästen inte var i så bra skick. Det kan hända att det utvecklas kolsyra med tiden, men det är inte säkert.
KonnichwaToYous
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

ekstedt skrev:Tyder på att du antingen har haft en jäst med dålig alkoholtolerant, men troligare är att jästen inte var i så bra skick. Det kan hända att det utvecklas kolsyra med tiden, men det är inte säkert.
Körde WLP530 och gjorde en starter på 2 liter med magnetomrörare två dagar innan bryggning, bryggde 12 liter öl. Jag antar att jag kanske kan ha haft otur men fan, jästen jäste som en kung i jäshinken, från 1.080 ned till 1.008.
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av GurraG »

Jästen har ju jobbat rätt hårt iom en alkoholhalt på 10%. Somliga verkar tycka att man ska tillsätta ny pigg jäst när man flaskar väldigt stark öl.
KonnichwaToYous
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

GurraG skrev:Jästen har ju jobbat rätt hårt iom en alkoholhalt på 10%. Somliga verkar tycka att man ska tillsätta ny pigg jäst när man flaskar väldigt stark öl.
Jo, belgarna är ju rätt flitiga på det där. Tror jag får börja göra det på starka öl framöver. Trist med en hel batch förstörd på grund av detta.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

du kan öppna flaskorna och hälla på ny jäst om du orkar.
Kyl ner dem sägs det. Inte gjort processen själv.
Lite kolsyra är annars kvar i dem, men du får nog mer tänka på engelsk "real ale" eller så.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

WLP530 ska ha hög alkoholtolerans så 9,5 % ska inte vara några problem. Något annat är på tok här, svårt att säga vad. Har du kallkraschat? Låtit ölen stå jäshink för länge?
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

Jag antar att de flaskor du provat varit väldigt sötsliskiga eftersom du dragit slutsatsen att ingen kolsyra bildats? Annars skulle det ju kunna vara otäta kapsyler som är problemet också.

Nåt som annars kan vara värt att testa är att rotera flaskorna för att få upp jästen i suspension igen. Hjälpte mig en gång när en öl trilskades med kolsyran, men är väl inte direkt optimalt med tanke på oxidationsrisk.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

ekstedt skrev:WLP530 ska ha hög alkoholtolerans så 9,5 % ska inte vara några problem. Något annat är på tok här, svårt att säga vad. Har du kallkraschat? Låtit ölen stå jäshink för länge?
Kan bara nämna att jag "glömde" bort min starka mörka belgare (11%) i jäskylen så att kallkraschen blev på 3-4 veckor ungefär i -1 grad. Dessutom hade jag gelatin i den så oddsen för att få någon kolsyra var väl minimal men lik förbannat så smäller det rejält när jag öppnar patentkorkarna. Tror också att du har ett annat problem, kolla så att flaskorna är täta och kolla om dom är söta som nämnts tidigare.
KonnichwaToYous
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Tack för all hjälp! Öppnade i dag ett större antal flaskor och jag har nu hittat boven: dåligt fördelad sockerlösning i buteljeringshinken. Vissa flaskor vara riktiga gushers, en 75cl hade stora sprickor i glaset kring kapsylen så en flaskbomb var nog inte långt borta. Jag som alltid brukar vara så noggran med att röra runt ölet tillsammans men sockerlaget innan flaskning, får la röra ännu mer noggrant nästa gång.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Kan hjälpa att inte ha sockerlagen så tjock. Numera har jag en hyffsat lös sockerlag, späder hellre liiiite mer.
Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Joakim44 »

Sockerbitar är lösningen, skitsmidigt. Finns i olika storlekar, från 2,1 gram så bör passa även i små 33 cl flaskor. En sockerbit / flaska sen klart & inget strul.
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

Joakim44 skrev:Sockerbitar är lösningen, skitsmidigt. Finns i olika storlekar, från 2,1 gram så bör passa även i små 33 cl flaskor. En sockerbit / flaska sen klart & inget strul.
1+
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

+2
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Problemet med sockerbitar är ju trots allt den begränsade upplösningen i g/l. Exempelvis vill jag inte ha drygt 6 g/l i alla öl jag tappar på 33-centilitare.

Men ibland funkar det förstås. Jag brukar använda sockerbitar till mina suröl där jag inte är orolig för infektion heller*.

* Nej, jag tror inte på någon större infektionsrisk med sockerbitar.
Skriv svar