Hopshot från MM

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Hopshot från MM

Inlägg av seasteel »

Hejsan,

Någon som testat MMs hopshot, http://maltmagnus.se/tillsatser/hopshot eller liknande produkt? Verkar ju vara grymt smidigt sätt att slippa torrhumlingen men ändå få lite humlekick, men blir det bra?

/lasse
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Hopshot från MM

Inlägg av Andreashaggstrom »

Det verkar helt enkelt vara humleextrakt? Aldrig testat.
HopBurst™ delivers hop aromas with punch!!! You have been warned. Working only from raw hops our solvent free process allows us to capture the hop oil volatiles often lost in brewing. The products are added post fermentation to deliver a “dry hop” type effect. Usual dose rates are 5-40 grams per hectolitre.
Ärlans hembryggeri
Användarens profilbild
Timo Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Timo Berg »

Har beställt 20 ml, hoppas att det det kommer med DHL idag eller på måndag. Kan skriva om det under nästa vecka :D
Asmodeus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Asmodeus »

Jag beställde också nyss, har letat men bara hittat det på ebay förut.
Man extraherar humleojorna via superkritisk C02 och det är ju en fantastisk metod, undrar just om det går att göra själv i garaget på något någorlunda säkert sätt?

/A
mogrehn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mogrehn »

ja har nån bekant i staterna som testat liknande och vart väldigt nöjda. för den som vill göra egen kan man kika upp hur man gör butan harsh eller bubbel hash funkar på samma sätt skulle jag gissa. finns guider på Youtube eller nätet.
Asmodeus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Asmodeus »

Haha, ja youtube förslagen blir fulla av amerikansk hampa efter att man sökt på CO2 extraction :mrgreen: . De flesta enkla metoderna med CO2 verkar dock bygga på torris och någon silduk, men jag tror man skulle kunna bygga något med ett tryckkärl och en brandsläckare där ju koldioxiden redan är flytande. Men för bästa utbyte skall man ju superexcitera koldioxiden (höja värmen så koldioxiden går över i det tillståndet) och då kan det ju bli lite farligt. Butan metoden är ju en annan metod där torris ju används för att sänka tempen så butanet kondenserar. Kanske något för pilsnerkokaren som ju har talang för konstruktion?
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Själv kan jag tycka att man går ett steg i fel riktning med detta.
Vad är nästa grej? Carlsbergs 1:a aprilskämt med öl på brustablett på riktigt?
Nää, ölbryggning är en gammal och ädel konst som ska bevaras som den är, inte bli ett kemi experiment.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Sa han och vattenbehandlar sin nya ljusa IPA. ;)
Håller med dig till viss del. Kunde inte låta bli bara.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Judgecc skrev:Sa han och vattenbehandlar sin nya ljusa IPA. ;)
Håller med dig till viss del. Kunde inte låta bli bara.
Haha, förstår :)
Men alla vattenbehandlar, även dom stora bryggerierna så det är inget konstigt med det.
Framför allt IPA's.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Absolut. Men det är väldigt vanligt med IBU givor av humle extrakt nu för tiden med. Åtminstone i Usa och deras 100+ Ipor..
Asmodeus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Asmodeus »

Rocksolid skrev:Själv kan jag tycka att man går ett steg i fel riktning med detta.
Vad är nästa grej? Carlsbergs 1:a aprilskämt med öl på brustablett på riktigt?
Nää, ölbryggning är en gammal och ädel konst som ska bevaras som den är, inte bli ett kemi experiment.

Jag är själv mycket konservativ på de flesta områden, men har svårt att se att det skulle vara något fel med att använda humle extrakt, det kokar ned till ett större utbyte och mindre förluster av vört. Inget fel med det. /A
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Tja, varför inte skita i att mäska & koka överhuvudtaget?
Köp maltextrakt & humle extrakt. Du slipper en timmes kok, sparar el och tid. Blanda ihop allt koka upp i ett par minuter, behöver inte ens sila. Kyl snabbt. Voila! Bärs på en kvart.
Eller kanske rentav köra ölsatser istället. Då behöver man inte tänka eller ens koka upp det.

Nåja, du ser vart det är på väg?
Asmodeus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Asmodeus »

Jodå, jag förstår mycket väl även om din härledning är usel, fortsätt du med ditt och lycka till med det. Visst är hemmabryggd öl hantverk och kärlek till det men det är också att tillägna sig och utveckla kunskap, kontroll och process, så du kanske skall ge dig när du kallar en fysikalisk process för kemi. Jag ser helt klart applikationen i att t.ex. humla upp en underhumlad (och i övrigt lyckad) lager på fat till en för mig angenämare nivå och det är precis vad jag skall använda detta till, i alla fall inledningsvis. Om det hade varit lättillgängligt hade jag säkerligen extraherat alla oljor ur växtmaterialet innan det är dags att isomera en del av dem i kok och tillsätta andra senare, eller är det så att du tycker det är bra med att du får mindre öl? Rackar du ned på att stötta upp ett dåligt utbyte med maltextrakt eller en användning av gelatin, karragen eller för den delen humlepellets också?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Nu börjar det mest likna pajkastning...

Hopshot och isomerad alfasyra på flaska är ny teknik och det är bryggerier som använder det för kostnadsbesparingar och kvalitetssäkring.

Snart kanske man måste hålla sig till Reinheitsgebot för att inte kallas för fuskbryggare?

"Sköt er själva och skit i andra."
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Självklart ser jag fördelar med hopshots, det bestrider jag inte. Alla får givetvis göra som dom själva vill, inget jag lägger mig i egentligen.

Det framgick tydligen inte, men det jag försökte få sagt var att med ovan nämnda metoder kommer ölbryggingen gå från ett hantverk till ett laboratorieprojekt. Det tycker jag är en tråkig/farlig utveckling.
Ber om ursäkt om mina uttalanden uppfattades på fel sätt.
Skriv svar