Hur mycket champagnejäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

tomlyx
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hur mycket champagnejäst

Inlägg av tomlyx »

Tänkte brygga Omnipollo Leon-klon med champagnejäst som i originalet. Men hur mycket jäst behöver man? Ett paket torrjäst är på 5g. Öljäst brukar vara 11g. Behövs det två påsar champagnejäst eller räcker en påse?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hur mycket champagnejäst

Inlägg av J Andersson »

tomlyx skrev:Tänkte brygga Omnipollo Leon-klon med champagnejäst som i originalet. Men hur mycket jäst behöver man? Ett paket torrjäst är på 5g. Öljäst brukar vara 11g. Behövs det två påsar champagnejäst eller räcker en påse?

Beror givetvis på hur stor sats du brygger. Jag bryggde något liknande i höstas där jag använde två påsar EC-1118 till 20 liter och blev väldigt nöjd med resultatet.
tomlyx
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tomlyx »

Tack för svaret. Det är samma jäst jag har köpt och samma satsstorlek. Så om jag kör två påsar så kan det i alla fall inte gå fel [emoji6]

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ja, du behöver lika mycket jäst som vanligt, alltså två påsar till 20 l normalstark vört.

Skälet till att påsarna innehåller 5 g är att det behövs cirka hälften så mycket jäst till vin och cider eftersom must i stort sett enbart innehåller enkla sockerarter, mestadels glukos.
Skriv svar