Koppla vörtkylare till kökskranen... hjälp!
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Koppla vörtkylare till kökskranen... hjälp!
Goddagens,
jag blir galen... ska köpa delar så att jag kan koppla min (ännu inte tillverkade) kylspiral till kökskranen, men jag fattar inte vilken gänga som jag ska ha.
Tog med mig "silen" som sitter i kranen till Clas Ohlson för att se om jag hittade något passande. Jag hade innan spanat in den här: http://www.clasohlson.com/se/Slangkoppl ... r311293000 (31-1292) men väl på plats såg jag att den var för stor.
Efter lite huvudbry, jämförande och letande köpte jag denna:
http://www.clasohlson.com/se/Rördelar/Pr309493000 (30-9493), R15xR10 (1/2"x3/8") då det såg ut som om den lilla gängan kunde passa. Vilken den inte gjorde. Den lilla var för liten och den stora för stor. Min blandare har alltså gängdiameter någonstans mitt emellan R10 och R15.
I butiken kollade jag den här sida för att få hjälp: http://www.koppla.nu/index.php?pageId=9 men där finns ju ingen standard mellan R10 och R15?
Hur göra? Vill ogärna blanda in en rörmokare pga priset. Kranen i badrummet är av äldre modell med utvändig gänga, jag har inte kollat om den är standard men vill helst hålla mig i köket då jag inte vill bära kokhet vört genom lägenheten.
jag blir galen... ska köpa delar så att jag kan koppla min (ännu inte tillverkade) kylspiral till kökskranen, men jag fattar inte vilken gänga som jag ska ha.
Tog med mig "silen" som sitter i kranen till Clas Ohlson för att se om jag hittade något passande. Jag hade innan spanat in den här: http://www.clasohlson.com/se/Slangkoppl ... r311293000 (31-1292) men väl på plats såg jag att den var för stor.
Efter lite huvudbry, jämförande och letande köpte jag denna:
http://www.clasohlson.com/se/Rördelar/Pr309493000 (30-9493), R15xR10 (1/2"x3/8") då det såg ut som om den lilla gängan kunde passa. Vilken den inte gjorde. Den lilla var för liten och den stora för stor. Min blandare har alltså gängdiameter någonstans mitt emellan R10 och R15.
I butiken kollade jag den här sida för att få hjälp: http://www.koppla.nu/index.php?pageId=9 men där finns ju ingen standard mellan R10 och R15?
Hur göra? Vill ogärna blanda in en rörmokare pga priset. Kranen i badrummet är av äldre modell med utvändig gänga, jag har inte kollat om den är standard men vill helst hålla mig i köket då jag inte vill bära kokhet vört genom lägenheten.
Re: Koppla vörtkylare till kökskranen... hjälp!
Är det inte så att standarden är M22x1 inv eller M24x1 utv på delen du skruvar på?
Re: Koppla vörtkylare till kökskranen... hjälp!
@drake hade inte du nån universal lösning att tipsa om?
Re: Koppla vörtkylare till kökskranen... hjälp!
Efter lite mer efterforskning så KAN det vara så att det är en Ikea-blandare (vet dock inte till 100% eftersom den satt där när vi flyttade in) dvs M18, vilket styrks med min amatör-mätning på "silen" (eller strålsamlare som jag nu fått veta att det heter) med skiftnyckel och linjal.
Jag började leta efter en adapter, någon hade beställt en http://www.amazon.de/gp/product/B008LCY ... ge_o00_s00 från Tyskland tex.
Nästa fråga då är ju om det finns någon Gardena-koppling motsvarande som passar i andra änden, dvs M22?
Har också mätt blandaren i badrummet, och den verkar vara 1/2" (ca 21 mm, skiftnyckeln gick bara till 20 mm och den gick inte på fullt riktigt).
Då borde väl en sån här funka?
http://www.clasohlson.com/se/Slangkoppl ... em/31-5641 (31-5641), Krankoppling 1/2"
Inte optimalt att ta vatten från badrummet, men jag skulle ju kunna dra en slang till köket därifrån istället.
Jag började leta efter en adapter, någon hade beställt en http://www.amazon.de/gp/product/B008LCY ... ge_o00_s00 från Tyskland tex.
Nästa fråga då är ju om det finns någon Gardena-koppling motsvarande som passar i andra änden, dvs M22?
Har också mätt blandaren i badrummet, och den verkar vara 1/2" (ca 21 mm, skiftnyckeln gick bara till 20 mm och den gick inte på fullt riktigt).
Då borde väl en sån här funka?
http://www.clasohlson.com/se/Slangkoppl ... em/31-5641 (31-5641), Krankoppling 1/2"
Inte optimalt att ta vatten från badrummet, men jag skulle ju kunna dra en slang till köket därifrån istället.
Re: Koppla vörtkylare till kökskranen... hjälp!
Hahaha, i mitt sinnesförvirrande tillstånd upptäckte jag att jag köpte en Gardena-koppling för 1/2" idag på Clas Ohlson tillsammans med adaptern, och den funkade klockrent på blandaren i badrummet
Om det är någon som sitter på en lösning hur jag får till en Gardena-koppling i köket med ovan nämnda info så vore det ju perfekt, men i värsta fall får jag ta vatten från badrummet.
Om det är någon som sitter på en lösning hur jag får till en Gardena-koppling i köket med ovan nämnda info så vore det ju perfekt, men i värsta fall får jag ta vatten från badrummet.
Re: Koppla vörtkylare till kökskranen... hjälp!
http://www.bauhaus.se/spannkontakt-15-2 ... ght-column
Sådär nu ska jag sluta..
Kommer inte år redigerings knappen på så korta inlägg via mobil..
Sådär nu ska jag sluta..
Kommer inte år redigerings knappen på så korta inlägg via mobil..
