Ölen skulle in där och börja på en temperatur på 15 grader som skall rampas ner till 4 grader på 30 dagar. Detta kommer inte fungera nu då jag inte hinner fixa ett nytt. Rummet som jag har ölen i nu håller stadiga 10 grader (fin öl/vinkällare). Vad kommer effekten att vara att jag inte kommer att kunna gå ner till 4 grader under lagringen?
Lager på jäsning, kylskåp brann upp!!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Lager på jäsning, kylskåp brann upp!!
Jag har en lager på jäsning och gick i helgen ut för att dra igång kylskåpet som vi har extra. Dock så vet jag inte vad som hände men det började brinna(
) och är således obrukbart.
Ölen skulle in där och börja på en temperatur på 15 grader som skall rampas ner till 4 grader på 30 dagar. Detta kommer inte fungera nu då jag inte hinner fixa ett nytt. Rummet som jag har ölen i nu håller stadiga 10 grader (fin öl/vinkällare). Vad kommer effekten att vara att jag inte kommer att kunna gå ner till 4 grader under lagringen?
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Lager på jäsning, kylskåp brann upp!!
Tio låter fint. Den får stå längre för att klarna. Den kanske köldgrumlar mer om du inte kan kallagra och smaken kanske inte blir lika ren och krispig även om jag tror att du kommer bra nära ändå. Går ju fint att lagra flaskorna kallt sen.
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Tack för svar! Min fru ställde mig genom att säga att vi nog skall köpa en ny dels för min öl och för sommarens fester! Dock hinns det inte innan den skall på flaska! Men då kör vi där inne!!Weinkeller skrev:Tio låter fint. Den får stå längre för att klarna. Den kanske köldgrumlar mer om du inte kan kallagra och smaken kanske inte blir lika ren och krispig även om jag tror att du kommer bra nära ändå. Går ju fint att lagra flaskorna kallt sen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blir nästan lite som en Cali Common, inte fel det heller 
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com