Klarstein beerfest 30L, någon som har provat?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Triton
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Klarstein beerfest 30L, någon som har provat?

Inlägg av Triton »

Hur har det gått för er? har ni fått till någon bryggning?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
waz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av waz »

Har fått en ny och kört två bryggningar där jag använt den enbart för att mäska och sen kokat i ett annat kärl. Tycker det har fungerat kanon båda gångerna och tack vare att den har både sil och bazooka så går det kanon att laka eller recirculera vörten. Det enda negativa är väl att termostaten är lite okänslig men värmer man upp till rätt temp, mäskar in och sen lägger på locket så håller den värmen väldigt bra så man bara kan "dutta" nån gång för att få upp värmen igen. Sett till vad den kostar är jag helt klart nöjd.
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av dagw »

Min läkte inte vid kranen utan det tycktes komma från botten (fyllde bara upp till precis under kranen och lät den stå för att utesluta just kranläckage.
Men är botten ( under kranen ) inte i ett stycke ? Finns det skarvar eller genomföringar. ( här är det en nybörjare som frågar. vet alltså ej hur de ser ut invändigt ) :?
waz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av waz »

Själva vätskebehållaren slutar ovanför reglagen och konstruktionen ser ut att vara gjord av flera olika delar (som en platta i botten).
toompaa
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av toompaa »

Nu skulle jag verkligen vilja få i ordning på klarsteinkokaren o göra ett bryggverk av den men behöver hjälpt med det elektriska. Har funderat på att köpa en stc1000brew till den men eftersom värmarna är på 2500w så är det väl för mycket för den? Vad jag har förstått så kan man köpa med ssr-relä? men vad o hur? Kommer man kunna reglera kraften på koket? Har även funderat på om det skulle gå att dela på kopplingen till värmeelementen så man kan ha strömbrytare o köra med 1 eller 2 men vet ej om man lyckas få fast någon kabel på dom.
Bilagor
2016-03-20 18.53.46wer5tw34.jpg
Northbrew
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Northbrew »

Är det någon som har en profil till på denna till beersmith?
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders_Adler »

Hej!
Sitter och tittar på denna med och lite fundersam till mängden? Jag brygger vanligtvis en 32 liter (till kokgryta) och har då en 45 liter beermaid kylväska, denna fylls på i stegmäskning så att denna är propfylld. Denna info hör kanske inte till men det jag undrar hur många liter klarar denna av nör man mäskar, etc hur många liter får man ut till kok? Tänker brygga i min andra gryta då jag kör den med 9Kwh då jag gillar att det går undan.

Likt någon annan frågat, någon som ställt in Beersmith profil till den. lauterspace osv? Mest intresserad innan jag köper då jag varit nära att bara köpa en vattenkokare för att värma vatten till mäskning och lak istället för i min 50 liter kastrull, men detta hade varit mycket trevligare.
Samt att vad jag förstår så går det utmärkt att koka i den med och jag får då en mindre bryggenhet för expriment bryggningar (som min blivande Semmelöl, fråga mig inte men en kollega som älskar semlor vill att jag testar detta)

Är jag otydlige så är mina frågor;
1. Hur många liter blir det till kok när man max mäskar den
2. Kan man koka i den
3. Beersmith profil

Samt om någon har börjat bygga till en pump till kulventilen för att kunna cirkulera vörten?

Tacksam för svar så att en nybiliven två barnsfar underlättar sitt bryggande.
Skriv svar