Kolsyra - Ni som har flexitap (eller liknande) och partyfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Kolsyra - Ni som har flexitap (eller liknande) och partyfat

Inlägg av seasteel »

Hejsan,

Kopplade in min Kegerator i helgen där jag kör med partyfat och denna http://www.upptappat.nu/fatkoppling/181 ... tyfat.html . Allt funkar kanon så här långt men är lite osäker på om kolsyran ska vara inkopplad med tryck hela tiden eller om jag bör skruva av den på regulatorn och endast fylla på i faten när serveringstrycket blir för lågt?
Hur gör ni?

Vad är lämpligt serveringstryck förresten? Jag primar i partyfaten så det finns en grundkolsyra så i princip trycker jag i kolsyra endast för att kunna servera.

//lasse
Användarens profilbild
t_m_jansson
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kolsyra - Ni som har flexitap (eller liknande) och party

Inlägg av t_m_jansson »

Om det finns en tät backventil skulle jag stänga av kolsyran.
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Så fylla upp ett antal glas tills serveringstrycket sjunkit, skruva på regulatorn och fyll på kolsyra till lämplig nivå, skruva av regulatorn igen. Blir mycket skruvande..

Trodde att vitsen med regulatorn var att kunna ställa in rätt tryck och så håller det sig på den nivån? Eller tänker jag helt fel här?

/lasse
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

seasteel skrev: Vad är lämpligt serveringstryck förresten? Jag primar i partyfaten så det finns en grundkolsyra så i princip trycker jag i kolsyra endast för att kunna servera.

//lasse
Du svarar ju på frågan själv :wink: Serveringstrycket beror mest på vilken tapp du använder och om du har sytråd eller ej. Så länge du tappar från fatet bibehålls serveringstrycket men låter man fatet stå ett tag kommer trycket stiga till jämviktstrycket.

Är bara systemet tätt kan du väl låta gasen vara inkopplad, tappar du från ett fullt fat är gasfickan liten och du lär inte få ut mer än ett eller två glas innan trycket sjunkit utan gasen inkopplad. Blir ett evigt kopplande som du säger, snabbkopplingar kanske?
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Pilsnerkokaren skrev: Är bara systemet tätt kan du väl låta gasen vara inkopplad, tappar du från ett fullt fat är gasfickan liten och du lär inte få ut mer än ett eller två glas innan trycket sjunkit utan gasen inkopplad. Blir ett evigt kopplande som du säger, snabbkopplingar kanske?
Menade skruva på ratten på regulatorn och inte att jag kopplade på och av hela tiden. Men i sak blir det ju ett evigt skruvade i alla fall, fast på ratten då. Men jag har i mellantiden insett att jag helt har missuppfattat vissa saker om kolsyrevolym och temperaturer och kommer INTE köra på 2 bar igen med tanke på att tempen i Kegeratorn är 3 grader... Satan vad det skummade. :)

Låter nog kolsyran vara påkopplad hela tiden men på 0,4-0,5Bar istället vilket vid 3 grader ska ge ca 2,2 volymer. Borde funka både för IPA och Pilsner. Lyckas jag sedan tömma sodastream-flaskan på nolltid så vet jag ju i alla fall att jag har läckage någonstans......

/Lasse
Skriv svar