akvariepump - tips
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
akvariepump - tips
hej
Någon som vet en vettig akvariepump för luftsättning av vört?
Vad är det för luftflöde jag är ute efter? 100 liter/h?
//Karl
Någon som vet en vettig akvariepump för luftsättning av vört?
Vad är det för luftflöde jag är ute efter? 100 liter/h?
//Karl
Re: akvariepump - tips
Rätt meningslöst med en luftpump tycker jag. Tester har visat att man bara kommer upp i ungefär 8 ppm syre, oavsett om man skakar, vispar eller kör med en luftpump. Skaffa riktig syrgas istället, då kommer du ipp i dom nivåer som krävs, speciellt för riktigt starka öl.
Senast redigerad av Drake den söndag 2016-03-20 22:25, redigerad totalt 1 gång.
öh, jaha.
länk på det?
8 ppm, vad är det för fel på det?
en poäng är att man kan skaka sig fördärvad och ändå ha rätt dålig koll på antal ppm eftersom skaket är tveksamt mätbart. Ett luftflöde däremot är lite mer standardiserbart.
Men egentligen frågade jag efter nån som hade tips på en akvariepump, så frågan står sig.
mvh
länk på det?
8 ppm, vad är det för fel på det?
en poäng är att man kan skaka sig fördärvad och ändå ha rätt dålig koll på antal ppm eftersom skaket är tveksamt mätbart. Ett luftflöde däremot är lite mer standardiserbart.
Men egentligen frågade jag efter nån som hade tips på en akvariepump, så frågan står sig.
mvh
Du kan väl egentligen använda vilken pump som helst som ger tillräckligt med luft, dom kommer ju ändå inte att gå så många minuter per år. Vill du ha lite bättre grejer som verkligen håller kan jag rekommendera en Alita men då är det betydligt billigare med syrgas. Ett budgetalternativ är kanske en Hailea-20. Använder 1 Alita och 4 Hailea i dammen och dom har tuffat på dygnet runt i 4 år nu så för en hemmabryggare räcker dom en livstid eller mer! Ev har jag en Hailea till salu för ett par hundringar.
Men som sagt, maximal syremättnad uppnår man med mindre än en minuts skakande så det verkar som bortkastade pengar.
Men som sagt, maximal syremättnad uppnår man med mindre än en minuts skakande så det verkar som bortkastade pengar.
ok då
tack
tack
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Min lilla akvariepump klarar inte att trycka igenom en diffusionssten. Så vill du använda det kan du behöva en rejäl pump.