Menar mest att det är en onödig risk att klämma på påsen för att spara någon minut eller vrida ur en liter vört. Häll en extra liter 78c vatten genom bädden istället för att riskera felsmaker med någon kronas besparing/vinst. Har man en sil eller liknande så kan ju påsen ligga och droppa i väntan på uppkok då den fungerar lika bra som ett lock för att hindra värmeförluster. Mindre kladd och mindre risk för ajaj i händerna dessutom.
Troligtvis märker du ingen skillnad då effekten inte är så stor, men vi gör väl vad vi kan för de där extra procenten ökad kvalité eller? Så jobbar jag iallafall, många bäckar små.
Lite frågor kring Veteöl - Hefe
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Christian C
- Torrhumlare

Re: Lite frågor kring Veteöl - Hefe
Du har helt rätt! Det är så jag själv försöker tänka. Har tidigare inte haft någon bra lösning för avrinning så att det har varit ett bra alternativ. Men faktiskt så kom jag igår på en bra lösning som kommer göra det möjligt att låta påsen självdroppa, så det blir till att prova det. Innan har gallret legat ovanpå kärlet och påsen har varit lite för stor så att det har runnit utanför om man inte hållit i den. Men nu kan jag lägga den i med en hög "falskbotten" eller vad man nu ska kalla det, då kan den ligga där i lugn och ro.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
-
Ölamatören
- Torrhumlare

Re: Lite frågor kring Veteöl - Hefe
När jag körde BIAB förut, så hade jag ett stooort durkslag i metall från IKEA..... med utdragbara handtag.... Inga problem att lämna påsen ensam där för självdropp