Spara vört till förkultur
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
MikaelCarlsson
- Torrhumlare

Spara vört till förkultur
Är det någon som sparar sötvört från mäskning för att sedan använda vid förkultur? Jag använder torrt maltextrakt idag för att skapa förkultur.
Skulle man inte kunna göra lite extra sötvört vid bryggning och t.ex. frysa den för att sedan använda den i förkultur? Det är ju struntsummor, men man måste ju beställa. Vidare har jag problem med för små bryggningar i Grainfather så några extra liter skulle bara vara bra.
Någon som gör på något liknande sätt? Tar gärna emot tips i så fall.
/ Mikael
Skulle man inte kunna göra lite extra sötvört vid bryggning och t.ex. frysa den för att sedan använda den i förkultur? Det är ju struntsummor, men man måste ju beställa. Vidare har jag problem med för små bryggningar i Grainfather så några extra liter skulle bara vara bra.
Någon som gör på något liknande sätt? Tar gärna emot tips i så fall.
/ Mikael
Re: Spara vört till förkultur
Jag har 14liter i frysen..
Kör bm50 och gör oftast 30liter färdig öl. Sparar 4liter efter mäskning för jämnan. Men 14liter räcker ett tag nu..
Fick 96% effektivitet sist med overnightmash, fick späda 10liter efter mäskning, vilket tappades ur i flaskor[emoji15]
2liters pet, fyll upp men lämna några deciliter luft och tryck ihop flaskan lite..
Kör bm50 och gör oftast 30liter färdig öl. Sparar 4liter efter mäskning för jämnan. Men 14liter räcker ett tag nu..
Fick 96% effektivitet sist med overnightmash, fick späda 10liter efter mäskning, vilket tappades ur i flaskor[emoji15]
2liters pet, fyll upp men lämna några deciliter luft och tryck ihop flaskan lite..
-
Stenstugan
- Torrhumlare

Japp jag brukar spara 1 - 1,5 liter från varje bryggning som jag fryser i PET flaska. Tar sen fram och tinar och gör förkultur av till nästa bryggning.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Hur är det med risken för botulism egentligen?
Jag kokar upp vörten och kyler den igen för mina förkulturer.. Tror du ska sluta nojja över sånt där. Farligt att tänka för mycket..Grindcrusher skrev:Hur är det med risken för botulism egentligen?
Hur går det med infektionerna ?
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Men vad jag förstår så behöver man egentligen tryck-koka för att få bort ev. botulism. Risken må vara liten, men ibland tänker jag vad som skulle hända om ett infekterat fat skulle ta sig in på folkets val... Hua.
Jotack, infektionen ruinerar mig. Funderar på att lägga ner hobbyn faktiskt.
Ska det inte räcka med 85c menar du? Det är vad jag hört. Men jag har inte forskat i det..
Har inte hört om någonting allvarligt i öl sammanhang alls, eller jo, nån som åkte på nån bakterie när han odlade upp egen jäst/vildjäst i trädgården.. Kommer inte ens ihåg hur det gick/var..
"Förbyggande åtgärder innefattar framförallt ordentlig tillagning av mat. Toxinet förstörs då mat upphettas över 85 °C i över 5 minuter. "
Det får duga för mig..
Jaså? Fyfan. Tråkigt att höra. Har du uteslutit det mesta nu?
Har inte hört om någonting allvarligt i öl sammanhang alls, eller jo, nån som åkte på nån bakterie när han odlade upp egen jäst/vildjäst i trädgården.. Kommer inte ens ihåg hur det gick/var..
"Förbyggande åtgärder innefattar framförallt ordentlig tillagning av mat. Toxinet förstörs då mat upphettas över 85 °C i över 5 minuter. "
Det får duga för mig..
Jaså? Fyfan. Tråkigt att höra. Har du uteslutit det mesta nu?
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag sparar också vört i petflaska i frysen, ingen fara för botulism. Den lär inte växa i frysen och sen kokar jag ju vörten igen. Det finns inget dokumenterat dödsfall från botulism kopplat till hembryggning...
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
http://beerandwinejournal.com/botulism/
Typ bytt allt. Det känns helt orimligt. Trodde ett tag att det var kranen, men nu verkar det ändå fortsätta. Kommer en update när jag har mer data att dra slutsatser ifrån.
Typ bytt allt. Det känns helt orimligt. Trodde ett tag att det var kranen, men nu verkar det ändå fortsätta. Kommer en update när jag har mer data att dra slutsatser ifrån.
Tråkigt att höra. Ja keep us informed..
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det där om botulism tar jag med en nypa salt tills det att någon presenterar fakta relaterat till hembryggning. Artikeln nämner heller inte frysning. Det står dessutom att kokning (85 grader) denaturerar giftet. Frysning och sen kokning tror jag därför på.
Grindcrusher, om du har problem i bryggeriet kanske du skulle brygga med någon annan för att utbyta lite rutiner så att du får nya perspektiv på vad som kan vara orsaken?
Grindcrusher, om du har problem i bryggeriet kanske du skulle brygga med någon annan för att utbyta lite rutiner så att du får nya perspektiv på vad som kan vara orsaken?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jo med risk för att spinna vidare off topic så har jag en liten plan på felsökning där steg 2 är : förkultur hemma, brygga hos grannen, pitcha och jäsa hemma.
-
Ölamatören
- Torrhumlare

Utan att ha koll på din process ang infektionerna..Grindcrusher skrev:
Krossar du malten själv? Gör du det ens i närheten av bryggning/jäsning rent fysiskt?
Antar att du redan bytt alla plastdetaljer och slangar utfifall de innehöll de oönskade organismerna...
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Yes, krossar själv men inte i samma rum. Däremot dammar det en del när jag mäskar in i bryggrummet (ett ganska litet utrymme). Som dock inte är samma som där jag kokar/kyler/pitchar.
Bytt alla kranar hinkar jäslås och slangar. Kokat (de nya) slangarna i separat kastrul medan vörten kokar, sedan star-sannat innan jag fört över vörten till helt nya jäshinkar. Allt nytt. Men vi borde gå till min tråd i ämnet om vi ska fortsätta diskutera detta.
Ber om ursäkt till trådskaparen.
Bytt alla kranar hinkar jäslås och slangar. Kokat (de nya) slangarna i separat kastrul medan vörten kokar, sedan star-sannat innan jag fört över vörten till helt nya jäshinkar. Allt nytt. Men vi borde gå till min tråd i ämnet om vi ska fortsätta diskutera detta.
Ber om ursäkt till trådskaparen.