Receptet anger att volymen färdigt öl är 10 liter, kokvolym 15,5 och den sammanlagda mängden malt 2,67 kg. Blev lite förundrad då kokvolymen var så stor i förhållande till maltmängden och antar att jag gjorde mitt första fel i detta skede. Mäskningen sköter jag helt enkelt genom att lägga all malt i en påse med små maskor, som jag sedan lägger i en frysbox med vatten. Lade alltså malten och 15,5 liter vatten i en frysbox och försökte hålla temperaturen vid 67 C under en timme (hällde alltså i mindre mängder kokande vatten vid behov). Lyfte sedan ut påsen och sköljde den med 2 l 80 C vatten och fick en kokvolym på kring 16,5 l. Antar att jag borde ha mäskat med en betydligt mindre mängd vatten (ca. 2,7 l/kg malt är väl vad många rekommenderar?) för att sedan ha lakat med en större mängd varmt vatten. Synpunkter?
Utöver detta kokade jag mestadels med lock på (tack, ni behöver inte påpeka om DMS
Slutligen en fråga om kylandet av ölet. Byggde inför det förra brygget en egen kylspiral, som jag lade i koket 15 minuter före T=0, hade även locket på under denna stund. Men vid kylning, skall man avlägsna locket eller inte? Är inte speciellt insatt i det här med DMS, men är det inte lite riskabelt att lämna locket på? Å andra sidan vill man väl undvika onödig kontakt med luft och bakterier? Hur brukar ni göra?
Är tacksam för alla svar jag får