Cidersats - flip eller flop?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Hejsan,

Har fått önskemål från frugan om att fixa lite söt päroncider till henne. Har ingen lust att gå full monty och musta riktiga päron utan funderar på om en päroncidersats kan vara en enkel väg att gå.

Har ni några erfarenheter av tex Mangrove Jacks Pear cider, Perfect Pear cider (Bulldog), Ekens päroncider?? Det frugan gillar bäst är sötsliskig cider typ Gravendals. Går det att få liknande smaksensation (!) med en cidersats? Och i så fall, vilken tycker ni är bäst?

//lasse
Användarens profilbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Cidersats - flip eller flop?

Inlägg av Engberg »

Jag har gjort 2 mangrove jacks. Det blev odrickbart, båda två. vet inte vad som felade, faktiskt. Har kvar den ena på fat, trycksatt i kylskåp så får se vad som händer med den.
Har läst någon tråd här om mangrove cider och han var inte heller nöjd

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Engberg skrev:Jag har gjort 2 mangrove jacks. Det blev odrickbart, båda två. vet inte vad som felade, faktiskt. Har kvar den ena på fat, trycksatt i kylskåp så får se vad som händer med den.

Håller med... verkar som den ska stå på hink sjukt länge för att vädra svavel. Jag var nog lite snabb och la den på fat så det blir nog att hälla ut för det luktar *prutt*

Nä, då jag ska ha cider så får det bli bolaget
// Jonas
Användarens profilbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engberg »

Falkens skrev:
Engberg skrev:Jag har gjort 2 mangrove jacks. Det blev odrickbart, båda två. vet inte vad som felade, faktiskt. Har kvar den ena på fat, trycksatt i kylskåp så får se vad som händer med den.

Håller med... verkar som den ska stå på hink sjukt länge för att vädra svavel. Jag var nog lite snabb och la den på fat så det blir nog att hälla ut för det luktar *prutt*

Nä, då jag ska ha cider så får det bli bolaget
Ah men det står ju i receptet att det ska vara klart på typ en vecka. Och när man kollat youtube verkar det bli lyckat.
Har haft min päron på fat i drygt en månad nu. Pyst ut och fyllt på med gas några gånger. Tänkte låta den stå i kylen så länge ingen annan behöver platsen (gemensam ölbytarkyl i bryggeriet)

biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
belseub
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av belseub »

Jag har gjort "cider" på Kiviks päron-lättdryck och någon no-name ciderjäst som dom tog hem här på Hobby-boden i Östersund. Den blev helt klart drickbar även om jag tycker att det smakade mer vin än cider. Efter en del lagring så försvann iallafall en del av vinsmaken. Nu kanske man inte kan kalla det för cider då riktig cider även ska innehålla visst mycket äpple. Även fats jag inte bryr mig om det är äkta cider utan bara vill att det ska vara gott så är min tanke att blanda i lite olika äppelsorter nästa gång.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag har gjort denhär, fast päron.

http://bryggbolaget.se/sv/cidersatser/m ... -23-l.html

Lagrade den i 1 år och tycker den smakar riktigt bra.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

@engberg...

Min luktar prutt som f-n fortfarande,tyvärr kommer jag nog hiva den för det ger mig inget att ha svavel stå där. Enl. Humle så skulel den vara utvädrad och klar ganska snabbt... nja, jag vet inte men den åker snart
// Jonas
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Jag tror jag stryker Mangrove Jacks från listan.....

Och det där med långtidslagring i 1 år? WTF liksom? Jag förväntade mig att det skulle mer vara typ som Rulles 7dagars. :) Eller i alla fall klart på 6-8 veckor.

Någon som har testat de andra sorterna? Ekens, Bulldog?

/lasse
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Söt cider?
då får du köra jässtopp.
kolsyra till det?
då blir det jobbigt.

Normalt är allt (nästan) socker i päron/äpple -jos jäsbart vilket ger torra produkter.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Håller med Karl.

Det verkar som du hoppas att kiten är en enkel väg men jag har ingen erfarenhet av dem.

Men om följande råd och tankar tilltalar dig kanske:

1. Jäsa cider på äpplejuice är lätt i sig men blir som sagt ofta snustorrt & lite surt. Läs fler trådar om det inklusive sötningsmetoder för att lära tekniken. Finns mycket tips om sötning även om det inte är helt lätt att få det bra.
2. Ja, päron lättdryck är väl inte juice men kanske ett substitut. Speciellt om den redan har icke förjäsbart sötningsmedel. Jag skulle prova 50% äpplejuice + pärondricka blandat om päronet inte är riktig juice. Juicekoncentrat kan användas för att nå önskad sockerhalt.
3. Använd WLP775. Bevarar smakerna (eller mer troligt ger den ifrån sig äppleliknande estrar gissar jag). Visst svavel som dämpar sig.

Annars ser vi fram emot resultatet med det kit du provar...
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Glugg skrev:Håller med Karl.

Det verkar som du hoppas att kiten är en enkel väg men jag har ingen erfarenhet av dem.
......
Helt rätt uppfattat. Jag vill gärna att kiten är en enkel väg för at få en sötsliskig cider så att huskorset blir nöjt och jag kan fortsätta brygga öl sedan. Och med tanke på att de samtliga innehåller sötningsmedel så lär inte jäststopp behövas och kolsyran bör inte bli några problem. I värsta fall får jag trycka i lite extra kolsyra med flexitapen.

Men jag måste erkänna att jag är inte överdrivet positiv till detta projekt längre efter att ha läst era kommentarer ovan så det är nog inte helt otroligt att jag köper ett flak cider på bolaget istället till kära hustrun.

/lasse
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Glugg skrev:Håller med Karl.

Men om följande råd och tankar tilltalar dig kanske:

1. Jäsa cider på äpplejuice är lätt i sig men blir som sagt ofta snustorrt & lite surt. Läs fler trådar om det inklusive sötningsmetoder för att lära tekniken. Finns mycket tips om sötning även om det inte är helt lätt att få det bra.
2. Ja, päron lättdryck är väl inte juice men kanske ett substitut. Speciellt om den redan har icke förjäsbart sötningsmedel. Jag skulle prova 50% äpplejuice + pärondricka blandat om päronet inte är riktig juice. Juicekoncentrat kan användas för att nå önskad sockerhalt.
3. Använd WLP775. Bevarar smakerna (eller mer troligt ger den ifrån sig äppleliknande estrar gissar jag). Visst svavel som dämpar sig.

Är det dessutom inte så att det finns en stor risk att Päronjuice (och andra juicer) som man kan köpa i butik innehåller konserveringsmedel, som är avsett
att förhindra jäsning....?
Användarens profilbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Leon »

Jag testade mangroove jacks äppelcider sats för ettag sen och den blev riktigt god. hanterade den som en vanlig ale jäsning. ca två veckor i jäskylen (snabela) 18c och sen på fat.

// Leon
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Rotsac skrev: Är det dessutom inte så att det finns en stor risk att Päronjuice (och andra juicer) som man kan köpa i butik innehåller konserveringsmedel, som är avsett
att förhindra jäsning....?
Kallas det juice får det inte innehålla annat än fruktsaft men lättdrycker kan däremot innehålla lite av varje.

Har du möjlighet att tvångskolsyra är det inte svårt att göra cider typ Kopparbergs. Använd äppeljuice och jäs ut helt. Jäststoppa med kaliumsorbat och campden, klarna cidern med gelatin och kallkrasch, avsluta med att tvångskolsyra. Smaksätt sen cidern med valfri smak från egen saft eller juicekoncentrat när du buteljerar. Sköljer man flaskorna med Atamon är det rätt säkert att man slipper flaskbomber.
6-7cl koncentrat med valfri smak gör att cidern landar på 4,5% och blir Kopparbergssöt. Har gjort det med både ciderjäst, alejäst och lagerjäst. Jäst det både kallt och i rumstemperatur med "gott" resultat.

Har en back krusbärs och svartvinbärscider hemma som är smaksatt med egenkokt saft, ett trevligt alternativ om gästerna inte dricker öl eller vin.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Jag köpte en cidersats i alla fall, Bulldog Päron. Återkommer med recension om några månader :).

/lasse
Skriv svar