Svart ring runt flaskhalsen...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Salin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Svart ring runt flaskhalsen...

Inlägg av Salin »

Har både lageröl och ale som stått och lagrats i kylen i ca 4 veckor. Nu kan jag se i någon flaska att det i flaskhalsen, precis där ölkanten är, sitter det små svarta prickar när jag vinklar på flaskan.
Såg någon film om att det betyder att det är infekterat. Har druckit någon flaska tidigare och har smakat bra. Men det var nu först jag upptäckt dom där bakterierna, som jag antar det är...
Har ni någon erfarenhet om sådant? Är det någon fara att dricka det, om det smakar och luktar bra?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Svart ring runt flaskhalsen...

Inlägg av Pilsnerkokaren »

smakar ölen bra är det ingen fara att dricka den. Är det inte i alla har du kanske inte fått flaskor rena när du flaskade.

När och om jag slarvar och får med en flaska med något i när jag fyller, brukar ölen skumma som tusan, både innan och efter fyllningen. Smaken är bra men ölen blir gärna spritsig av all kolsyra.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Salin
Vi upplevde något åt ditt håll i vårat senaste försök till en veteöl
Har hört att det inte ska vara någon fara alls att dricka ölet även om det är infekterat.
Vi brukar tappa sista 2-3 flaskorna av våra batcher i olika flaskor med olika tillhandahavanden, bl a endast ursköljda flaskor utan någon som helst rengöring, smutsar ner kapsyler och försöker "tvinga fram fel" på dessa 2-3 flaskor av 40-50...och vi har ännu inte lyckats tvinga fram något större illaluktande spritsigt fontänsprutande öl i det skedet...förutom en halv batch där vi fortfarande inte riktigt vet vad som hände? (där gjorde vi allt som funkat förr)
Smakar o luktar det ok så säger jag drick för tusan :)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Kan lika gärna vara jästrester efter kolsyrejäsning på flaska.
Salin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Salin »

Tack för svaren. Då behöver jag inte oroa mig så mycket. Då är det bara att njuta av ölen :)
Skriv svar