Javisst! Bröd är ju ett måste! Och så mycket fruktcocktail du kan få tag på, äpplen, ketchup och apelsinjuice är också bra. I med det i en plastpåse och göm det i toastolen i typ två dar.
Sorry, jag var bara tvungen.
Vad är syftet då, om du inte är ute efter ngn smak? Känns väl mer som ett ypperligt sätt att tillföra oönskade bacillurer till en annars ok öl.
Tja, det kan väl kanske funka, men jag ser ändå inte riktigt poängen om du inte önskar något smakbidrag.
Som tyskarna brukar säga (helt ärligt vet jag inte om de verkligen gör det): "Öl är också bröd".
Lingon grova ale låter som en kul idé annars
Jag har sett andra recept (dock på hemgjord "Sherry), som man har bröd i. Då brer man jästen på brödet (vanlig bakjäst) och lägger i brödet med jästsidan neråt.
Om du promt ska ha bröd i så hade iaf jag nog valt att ha den i från början av jäsningen. Att ha i den när jäsningen stannat av känns vanskligt.
Vad är syftet med ölen? Jag antar att den helst på ett eller flera sätt ska efterlikna brödet, och då hade jag valt att fokuserat på smak, färg/utseende och med ett bidrag av lingon. Brödet lär väl inte ha någon positiv inverkan på någon av dessa punkter, iaf inte som kan uppvägas av de risker det innebär att totalförstöra ölen. Nä, skippa brödet.
Weinkeller skrev:Om man nu prompt ska ha Pågens goda bröd i sin öl så släng i ett par hackade bröd i mäsken. Då kanske du till och med får ett utbyte från det.