Neutral humle till en Lager

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Neutral humle till en Lager

Inlägg av bohumle »

Gjorde en lager/pilsner förra året, 3 veckors metoden i kylskåpet. Allt funka bra, ölet smakade hyfsat renjäst. Jag använde mej av Zaaz genomgående, blev inte riktigt nöjd med den humlen, BU låg på ca 35-40, skulle villa ha en mer neutral humle nästa gång, ska lägga mej på ungefär samma beska 35-40 som den tidigare. Ska en pilsner/lageröl ha en tydlig smak av arom, eller ska man köra på beska/smak i humlingen?

Tackar

Bo
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Neutral humle till en Lager

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jag använder Magnum som bitterhumle och toppar med lite saaz som aromgiva i lager.
Använder du saaz genomgående går det åt mycket humle i onödan, välj en humle med hög alfasyra, den ger bra beska redan vid mindre mängder. Arombidraget är noll eller väldigt lite när man kokar humlen i mer än 45-50 minuter, men stora mängder av lågalfasorter kan nog ge mer smak trots långkok.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

+1 på Magnum som humle för beskan
Bara Saaz kan ge en gräsig/vegetativ smak som förvisso minskar med tiden men kan vara lite störande.
Saaz till både smak o arom, men inte i alltför stora mängder, kanske 1 gram/liter i respektive giva.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

Ett annat alternativ är att bara använda en bittergiva med endast saaz alternativt saaz utblandad med lite Magnum. Då borde humlesmaken och -aromen bli neutralare. Möjligtvis att det blir för neutralt, men det kan du ju prova dig fram vad tycker om.
Detta är ett problem som jag brottas med själv, med alldeles för blommig smak för lageröl, och kommit fram till att dumpa alla sena givor och använda first wort hopping och bittergiva. Jag ska prova med att neutralisera humlen med kalciumklorid och balansera ner sulfatnivån.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Patersbier skrev:Jag ska prova med att neutralisera humlen med kalciumklorid och balansera ner sulfatnivån.
Det är upplevelsen av torrhet och beska du påverkar med vattenbehandling, inte humlearom.
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

Ekstedt, jag var något otydlig där och ber om ursäkt för det. Mitt syfte med kalciumklorid var att få en rundare beska. Mina pilsneröl har haft en tendens till något för skarp beska och blommighet, beroende på för balanserad sulfat-klorid-profil och för stora sena givor. Som sagt borde jag påpekat att kloridjusteringen handlade om att ge en rundare beska.
Skriv svar