Oönskad smak av lakrits i IPA/IIPA

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Barrett
Torrhumlare
Torrhumlare

Oönskad smak av lakrits i IPA/IIPA

Inlägg av Barrett »

Hej!

Bryggde precis en IPA/IIPA där jag fått en liten oönskad smak som jag gärna skulle förstå vad den kom ifrån.
De närmsta jag kan komma är lakrits. Smaken kan jag inte alls känna i doften utan den framträder helt och tydligt i eftersmaken, långt bak på tungan.
Smaken i sig är inte oangenäm, iaf inte om man som jag gillar lakrits. Men den gifter inte sig så väl med övriga smaker vilket för mig då avgör den som oönskad.

Smaken är som tydligast första klunken. Därefter framträder den inte alls lika tydligt och försvinner lite mer bakom alla andra smaker. För mig har dock smaken etsat sig fast och blir än dock irriterande.

En intressant iakttagelse var att jag tyckte ölen påminde väldigt mycket om Omnipollos Nebuchadnezzar, utan någon avsikt att vara en klon. Jag provade därför dessa sida vid sida. Färg och utseende är i princip identiska, och smaken är förvillande lika. Men den lilla detaljen med den så framträdande lakrits-eftersmaken i min. Jag tyckte mig dock kunna ana en liknande eftersmak i Nebuchadnezzar, om än inte alls så tydlig eller störande.

Någon teori vad smaken kan komma ifrån?

Mitt recept är lite av ett skåprensar recept. Malten var ca. 6 mån gammal och det mesta av humlen var minst 6 mån gammal (förvarad i väl försluta påsar i frys).
Egentligen är jag ganska nöjd med ölen, den var inte så genomtänkt, lite av ett expriment och jag behövde rensa förrådet av gammal malt och humle.

OG: 1.070
FG: 1.012
ABV: 7,6%
20L till kok och ca. 16,5L till jäshink

65-66 grader mäsk.

2 kg Pilsner malt
2,45 kg Maris Otter pale
0,15 kg Vetemalt
0,4 kg socker

60 min - 20g Centennial
15 min - 25g Centennial
15 min - 20g Cascade
5 min - 15g Centennial
5 min - 10g Cascade
0 min - 25g Amarillo
0 min - 40 g Cascade
0 min - 30 g Centennial

Torrhumling i 5 dagar
25g Amarillo
40 g Centennial
30g Cascade

Jäst US-05
Bilagor
Min vs nebuchadnezzar
Min vs nebuchadnezzar
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Oönskad smak av lakrits i IPA/IIPA

Inlägg av Airboden »

Jag kan känna igen mig i din beskrivning. Speciellt när jag någon gång bryggt alkoholstarkare öl av IPA-karaktär. En egenkomponerad teori, som gärna får dementeras, är att amarillon kan framkalla lite av dessa toner. Kanske är i kombination av andra faktorer, eller så är jag bara ute och cyklar. Men jag har rent generellt lite svårt att lyckas med den humlen. Generellt tycker jag den är blommig och kan även ibland bli lite jordgubbig, eller som sagt med "lakristoner" om ABV klättrar uppåt. Men, jag har inte nog på fötterna för att säga att den absolut beter sig så.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Oönskad smak av lakrits i IPA/IIPA

Inlägg av ekstedt »

Jag kan också känna igen detta. Jag har fått toner an anis/fänkål/lakrits när jag använder mycket "c-humle", och kanske även med amarillo.
Skriv svar