Pilsnerkokaren skrev:Har funderat lite, varför har du så högt tryck när du fyller?
Tror inte det är lönt att prova om silikonslangen klarar 4bar, den lär spricka
nej är väl lite överdrivet med 4 bar. men kunde va lite intressant å se vart gränsen går och vad som händer blir de som en ballong innan den spricker?
ang fyllnadstryck så vill man ju att de går så fort som möjligt dvs hinna sätta på kapsyl ställa ner flaskan i backen å då vill man ha en ny 50cl flaska fylld. kan inte släppa mkt mer på frånluftningskruven sen gillar jag ett riktigt pyssljud när jag släpper ut syret ur flaskan dem gånger jag kommer >2,5bar är när min fru hjälper till å jag bara behöver sköta fyllaren.
texasgotland skrev:
ang fyllnadstryck så vill man ju att de går så fort som möjligt dvs hinna sätta på kapsyl ställa ner flaskan i backen å då vill man ha en ny 50cl flaska fylld. kan inte släppa mkt mer på frånluftningskruven sen gillar jag ett riktigt pyssljud när jag släpper ut syret ur flaskan dem gånger jag kommer >2,5bar är när min fru hjälper till å jag bara behöver sköta fyllaren.
Så du säger att högre fyllnadstryck ger snabbare fyllning? Det låter ju rimligt vid första anblick. Men då måste du väl också ha högre mottryck i flaskan för att undvika att det skummar. Borde inte tiden för en fyllning vara en funktion av tryckskillnaden mellan fat och flaska?
När man trycksatt flaskan har den samma tryck som fatet.
Högre tryck gör att pysventilen släpper trycket snabbare så visst bör fyllningen gå snabbare, fylltiden är ju den tiden trycket i flaskan utjämnas till atmosfärstrycket.
Tycker man att 2,5bar är i högsta laget skickar man ett PM till mig så fixar jag till en annan skruv till pysventilen så att fyllningen går snabbare. Men då ökar också risken för skum.
Pilsnerkokaren skrev:När man trycksatt flaskan har den samma tryck som fatet.
Högre tryck gör att pysventilen släpper trycket snabbare så visst bör fyllningen gå snabbare, fylltiden är ju den tiden trycket i flaskan utjämnas till atmosfärstrycket.
Tycker man att 2,5bar är i högsta laget skickar man ett PM till mig så fixar jag till en annan skruv till pysventilen så att fyllningen går snabbare. Men då ökar också risken för skum.
Ja se där, lär mig nånting nytt av dig varje gång jag går in på forumen.
Som jag förstått mottrycksfyllare så trycksätter du flaskan strax under trycket i fatet. När du sen öppnar mellan fatet och flaskan flödar ölen till flaskan pga undertryck.
Men du säger att det är lika tryck, och ventilen släpper i stadig takt ut kolsyra vilket gör att undertrycket skapas och flaskan fylls?
När flaskan trycksätts får den samma tryck som fatet, bara det att i flaskfyllaren sitter en pysventil och när trycket sjunkt till lägre nivå än fatet försöker den tryckutjämna genom att flytta tryck från fatet till flaskan, och då följer det med öl tack vare att Corneliusfatet har ett stigarrör så trycket flyttas över från botten.
Men här är finessen, den klarar aldrig att tryckutjämna för det sitter en pysventil så i takt med att trycket sjunker så åker ölen över, ända tills man stänger kranen mellan dem...
Hoppas du förstår, lite trött i hjärnan nu så jag kanske förklarar luddigt
urkelme skrev:När flaskan trycksätts får den samma tryck som fatet, bara det att i flaskfyllaren sitter en pysventil och när trycket sjunkt till lägre nivå än fatet försöker den tryckutjämna genom att flytta tryck från fatet till flaskan, och då följer det med öl tack vare att Corneliusfatet har ett stigarrör så trycket flyttas över från botten.
Men här är finessen, den klarar aldrig att tryckutjämna för det sitter en pysventil så i takt med att trycket sjunker så åker ölen över, ända tills man stänger kranen mellan dem...
Hoppas du förstår, lite trött i hjärnan nu så jag kanske förklarar luddigt
Jo, är med så långt... tror jag.
Vad jag inte är med på är hur man maximerar flödet utan skum. Hur fungerar en pysventil? Ju högre tryck, desto snabbare släpps kolsyra ut, och desto snabbare flödar öl in? Men trycket i flaskan är ändock konstant, tills flaskan är full eller flödet kapas? Och om det är så, hur påverkar "resistansen" i pysventilen flödet - hur länge ska det ta att gå ned säg 1 bar i tryck?
Pysventilen är ställbar, man ställer in hur snabbt tryck ska läcka ut.
Större läckage - Snabbare fyllt öl
Högre kolsyretryck gör att det är större risk att ölen skummar, vill man fylla fortare så kanske det vore nog det bästa att ha ölen så kall som möjligt
för att kunna ha så lågt tyck som möjligt och lite större läckage vid pysventil istället.
Hur lång tid det tar att går ner till 1 bars tryck i flaskan beror på hur mycket tryck du tillsatt till flaskan och hur din pysventil är inskruvad.
Och trycket läcker ut ur flaskan oavsett om kranen är öppen till ölen, pysventilen sitter vid flaskan, det enda som händer om du inte öppnat kranen
är att det inte fylls med öl.
Enkelt sagt kommer du aldrig ner till 1 bars tryck i flaskan om du fyllt med 2 bar så länge kranen till ölen är öppen, för då försöker fatet tryckutjämna
och systemet.
Med ölkranen stängd kommer flaskan läcka ut tryck och till slut hamna på noll när inte fatet fyller ut trycket som försvinner.
provade igår att fylla snabbt med tryck på 1,2bar men fick problem med skum. stänger ölkranen och då ser man i flaskan hur kolsyran ger sig iväg.
kan de va så att tryckutjämingen blir för snabb vid lägre tryck och större läckars vid ventilen ?
gick sen upp till 2,3bar stänger pysventilen lite å de går fort utan skum.
min tanke är att den lilla luftficka som återstår i flaskan som är komprimerad luft/kolsyre utjämnas till atmosfärstrycket för fort?
finns säkert olika silikonslangar med den jag hittade spec på var maxtryck 0,7 bar med säkerhetsfaktor 1:3 vilket borde innebära sprängning runt 2bar om jag fattar rätt? sen finns de ju nylonförstärka mm ..
texasgotland skrev:provade igår att fylla snabbt med tryck på 1,2bar men fick problem med skum. stänger ölkranen och då ser man i flaskan hur kolsyran ger sig iväg.
kan de va så att tryckutjämingen blir för snabb vid lägre tryck och större läckars vid ventilen ?
gick sen upp till 2,3bar stänger pysventilen lite å de går fort utan skum.
min tanke är att den lilla luftficka som återstår i flaskan som är komprimerad luft/kolsyre utjämnas till atmosfärstrycket för fort?
Intressant.
När du testade, fick du bubblor i ölslangen?
Symtomen du beskriver låter som när det finns läckage på ölslangen och kolsyran fäller ur ölen redan i slangen. Kan ju vara så att det högre trycket kompenserar för läckaget. När jag fyller vid 1.0-1.2bar och allt är tätt skapas det inte skum i flaskan trots det lägre trycket.
nej inte vad jag såg i alla fall. men sänkte jag flödet på pysventilen så det tog typ +45 sek att fylla flaskan funkade det bra även på1,2bar. men fylla flaskan med 1,2 bar på ca 20-25 sek fick jag inte funka igår. provade inte så många då jag var igång så sent igår
Var trycket i fatet 2,5bar innan du börja fylla? Sänker du trycket i fatet precis innan du du börjar fylla så har du en påbörjad co2 flykt från ölen redan i fatet.
Och då skummar det, man ska inte sänka trycket i fatet precis innan fyllning.
Jag gör så att när jag ska börja fylla flaskor så har jag trycket på 0,1 bar mer än vad som var i fatet för att inte påbörja någon co2 evakuering ur ölet
förrens det hamnat i flaskan. Beroende på temp och ölsort så kan trycket variera och då ställer jag in manometern efter de förutsättningar jag har
med just det fatet.
Funkar för mig, så jag har inte försökt leta mig på någon annan lösning