Effektivitetsproblem vid hög maltnot

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
LeCorr
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2015-06-24 13:57

Effektivitetsproblem vid hög maltnot

Inlägg av LeCorr »

Hej.

Jag har ett problem med ett recept där jag får riktigt dålig effektivitet ~53%
Siktar på OG 1.090 men får bara 1.067.

Gissar på att det antingen är fel vattenmängd i mäskning/lakning eller fel temperaturer jag kör på.

Det är 6.84kg malt (+0.7kg socker i koket)
Mäskvolym vatten: 22L
Lakvatten: 8L

Prot.rast - 50C/15min
Sockerrast - 64C/50min
Lakning - 74C/15min

Någon som har en bra idé vad jag kan ändra på?

Mvh,
//Daniel
På jäsning:
- Fatlagrad imperial porter
- Champagneöl
- Cider på egna äpplen
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Effektivitetsproblem vid hög maltnot

Inlägg av st1 »

Maltens krossningsgrad är en viktig faktor också. Vad får du för pre boil gravity med den maltnotan?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 684
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Effektivitetsproblem vid hög maltnot

Inlägg av Rotsac »

LeCorr skrev:Hej.

Jag har ett problem med ett recept där jag får riktigt dålig effektivitet ~53%
Siktar på OG 1.090 men får bara 1.067.

Gissar på att det antingen är fel vattenmängd i mäskning/lakning eller fel temperaturer jag kör på.

Det är 6.84kg malt (+0.7kg socker i koket)
Mäskvolym vatten: 22L
Lakvatten: 8L

Prot.rast - 50C/15min
Sockerrast - 64C/50min
Lakning - 74C/15min

Någon som har en bra idé vad jag kan ändra på?

Mvh,
//Daniel

Mängden mäskvatten och lakvatten för 6,84 Kg malt ser bra ut för att få cirka 25 Liter vört.

Men tiden för lakningen (15 Minuter) är alldeles för kort.
Den borde ha tagit minst 30 Minuter.

Jag har snarare haft det motsatta problemet med detta bryggverk, samt malt från MaltMagnus. Jag har upplevt att malten var lite väl mycket krossad, och mjölig, vilket gav stopp i flödet av mäskvattnet genom maltbädden. Så det blev till att röra om ordentligt på nytt.

Som sagt ovan: fundera över krossningsgraden, och kolla vad andra har för erfarenheter av malten från din leverantör (om du nu inte krossar själv).
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Effektivitetsproblem vid hög maltnot

Inlägg av st1 »

Jag krossar på 1,15 mm och brukar ligga på runt 90 % mäskningseffektivitet vid mindre, enkla maltnotor och strax under 80 med större.

Mäskens pH-värde kan vara bra att hålla koll på också.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Effektivitetsproblem vid hög maltnot

Inlägg av Bee »

Rotsac skrev: Men tiden för lakningen (15 Minuter) är alldeles för kort.
Den borde ha tagit minst 30 Minuter.
Håller med.
Det finns en fin formel för lakhastighet, men den brukar utmynna i den generella tumregeln 0.7-1l/minut för vanlig hembryggarutrustning.

Sen blir det automagiskt sämre effektivitet med högre OG. Laka mer och koka ett öl med lägre styrka också.
Skriv svar