Vid en akut brist på jäskärl beslutade jag mig idag för att lägga ett barley wine på ekkuber direkt i corneliusfatet. Min efterkonstruerade teori är att jag nu på så vis kan sampla mig fram till en rimlig mängd fattoner. När det är klart så mottrycksfyller jag på flaska.
Men den stora frågan: är det vettigt att eklagra under tryck? Jag googlade vilt men hittade ingen som verkar ha försökt sig på det.
Eklagra under tryck?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Eklagra under tryck?
Vad skulle kunna hända menar du? Låter som en bra metod.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Håller med Weinkeller. Tror du kan ha hittat en riktigt bra metod ja.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag funderade på samma sak förra veckan. Har nu en split batch med 15L i ett ekfat och en corny med ekflisor, båda med ganska kraftiga romtoner. Ska bli spännande se vilken som funkar bäst.
Har gjort det en gång tidigare Imp porter, ölen fick jäsa ut tappade över till fat med liten mängd ekkuber som legat i bourbon.
På med 0,5 bar vid 20 grader sedan lagring 12 månader samma temperatur kallkrasch och omtappning till nytt fat för ytterligare lagring i 6 månader utan ekkuber. Inget fel på smaken.
På med 0,5 bar vid 20 grader sedan lagring 12 månader samma temperatur kallkrasch och omtappning till nytt fat för ytterligare lagring i 6 månader utan ekkuber. Inget fel på smaken.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Ja det går alldeles utmärkt, jag brukar lagra på ekkuber under tryck för att vara säker på att det inte kommer in luft.