Vattenbehandling gör man ju bland annat för att accentuera maltigheten eller humlebeskan men också för att justera ph i mäsken. Den senare delen hade jag missat helt i början när jag vattenbehandlade och körde bara på för att maxa antingen humlen eller malten med följd att jag fick justera mitt ph med mjölksyra varenda gång jag bryggde öl som inte var helt kolsvarta. Läs därför även länken i hans text till Palmers Nomograph, då kommer polletten att trilla ner. (Så småningom)
Den finns även som en onlineversion vilket gör det hela mycket enklare. http://nomograph.babbrewers.com Notera att det är SRM dom visar överst i nomographen, inte EBC!
HåkanBråkan skrev:Sundsvall, har inte vattenjusterat så mycket förut men tyckt att ölen blivit bra ändå troligen beroende på bra vatten då.
Vad behöver jag justera för APA och IPA då, är något jag brygger ganska ofta
Det korta svaret är att du skulle behöva lite kalciumsulfat för att få upp både kalcium och sulfat. 3 gram för 20 liter gör att du landar runt 60 för kalcium och 100 för sulfat. Men nu är du på detaljer, ditt vatten funkar utmärkt att brygga IPA på.