Mangrove Jacks Jäst (Samlingstråd)

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Mangrove Jacks Jäst (Samlingstråd)

Inlägg av Joakim44 »

Tack Judgecc!
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Testade att köra en splitbatch på wlp568 och mangrove jacks french saison .. Jäste dessa på 20c första 24h, sen 1c höjning per dag.. Slutade på 29c, höll där i 3dgr..
Måste säga att jag är väldigt nöjd med Mangrove jacks jäst i detta fallet. Tyvärr har jag inte hunnit jämföra sida vid sida ännu... Tänker fata 568 i veckan här. Men tycker att jästen funkar bra för en torrjäst. Slutade på 1002 i FG.. 1050 i OG, mestadels pils, lite munich, vete o carafa 3 för färg..
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

Nu har jag testat Bavarian Lager M76 och kan konstatera att det nog är samma jäststam som WLP833 — jästen från Ayinger. Jästen ger ett syrligt och lätt fruktigt smakbidrag när ölet är ungt, efter lagring försvinner fruktigheten och det syrliga klingar av. Jästen bidrar till krispighet och humlen framhävs på bekostnad av malten. Ölet klarnar långsamt, jämfört med andra jästsorter. Således ingen bra jäst för snabba lageröl, men med lagring blir det bra öl.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Jag har kört en del MJ och upplever lite blandade resultat. Jag gillar verkligen deras Bohemian lager (gjort 3 öl av varierande typ) och den Bavarian Wheat jag gjorde klassisk weizen av gav väldigt bra resultat, kanske aningens för neutral (vilket lika gärna kan bero på lite låg jästemperatur). Även Mjöd och Cider-jästerna har gett vettiga resultat, även om det är svårt att vara säker på kort tid och utan behövlig lagring.

Däremot är jag riktigt besviken på deras Empire Ale (4 öl), som jag körde fyra öl i snabb följd med men som alla hade en hel rad av (samma) bismaker. Framförallt upplever jag en ovanlig produktion av högre alkoholer (trots låg jästemperatur) och hade två öl som inte alls ville jäsa ut ordentligt och blev väldigt "vörtiga".

Jag kommer i framtiden att hålla mig till de mer ovanliga torrjästerna som wit, weizen och mjöd medan gå på säkra kort när det kommer till andra varianter som finns (läs: Fermentis). Om jag inte hör något som får mig att ändra mig i den här tråden?
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av GurraG »

Empire ale, som är samma jäst som tidigare hette Newcastle dark ale, har låg utjäsning. På humlegårdens hemsida anges utjäsningen till 70-75%, men att döma av vad folk har haft för erfarenheter handlar det snarare om 60-65%.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Fråga kring #M44
Pitcade 7/2 och nu är det ingen aktivitet i jäsröret... har den så snabb utjäsning? Någon som vet?
Jag har även ett litet lager skum kvar (krausen tror jag) men jag tycker det är lite... lustigt för min bild är att när det jäst klart så är även kråsen borta fast, ja ingen erfarenhet att den kan finnas kvar trots utjäsning.
Jag har inte kollat FG då det bara gått 3 dagar och vill öppna så lite som möjligt för jag vill att det ska gå minst 7 dagar.

Någon som kan bekräfta något av mina händelser vad gäller #M44
// Jonas
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

Judgecc skrev:Testade att köra en splitbatch på wlp568 och mangrove jacks french saison .. Jäste dessa på 20c första 24h, sen 1c höjning per dag.. Slutade på 29c, höll där i 3dgr..
Måste säga att jag är väldigt nöjd med Mangrove jacks jäst i detta fallet. Tyvärr har jag inte hunnit jämföra sida vid sida ännu... Tänker fata 568 i veckan här. Men tycker att jästen funkar bra för en torrjäst. Slutade på 1002 i FG.. 1050 i OG, mestadels pils, lite munich, vete o carafa 3 för färg..

Hunnit testa den sida vid sida? Inte prövat brygga på 568:an, men stort fan av 3711:an, så ska absolut prova den där!

gedman skrev:Jag har kört en del MJ och upplever lite blandade resultat. Jag gillar verkligen deras Bohemian lager (gjort 3 öl av varierande typ) och den Bavarian Wheat jag gjorde klassisk weizen av gav väldigt bra resultat, kanske aningens för neutral (vilket lika gärna kan bero på lite låg jästemperatur). Även Mjöd och Cider-jästerna har gett vettiga resultat, även om det är svårt att vara säker på kort tid och utan behövlig lagring.

Har en M20 som jag tänkte peta ned i en humlig veteöl i veckan, blir skruva upp tempen lite då. Vad körde du på? Har också beställt ett par paket mjöd-jäst för att försöka rädda en 60L-sats jag har ståendes som inte alls jäst ut.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

ickmund skrev:Har en M20 som jag tänkte peta ned i en humlig veteöl i veckan, blir skruva upp tempen lite då. Vad körde du på?

Pitchade på 8 grader som fick jobba sig upp till 10 själv.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

gedman skrev:Pitchade på 8 grader som fick jobba sig upp till 10 själv.

Hmm... fick gå och kolla på paketet, 18-30C. Tänkte köra 20, möjligen så högt som 25 för att tvinga fram lite extra banan.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

@ickmund.
Javisst.
French saison är betydligt ljusare, både utseende mässigt och känslomässigt. Smakar lättare, mindre komplex. Känner igen den lite ifrån 3711,fast jag tycker 3711 var mer komplex i lukter och smak. Visserligen fick jag tredje batchens jäst av en konpis. Vilket säkerligen har betydelse för jästens utveckling..
Jag personligen tycker nog French av mangrove är lättare att hinka ner. Sommaröl..
565 är mycket god, rundare i smaken. Och betydligt fler lager i smakerna/lukten.. Tyngre. Även med mycket hög kolsyra känns den något tung för en Saison.. Utjäsningen på french är otrolig..
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

ickmund skrev:Hmm... fick gå och kolla på paketet, 18-30C. Tänkte köra 20, möjligen så högt som 25 för att tvinga fram lite extra banan.

Förlåt, jag svarade på fel öl! Nej, veteölen jäste i 18 grader!
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PapaD »

Jag har testat deras Bavarian veteöl. Jag fick ingen bananton alls, jäste i rumstemp ca 22 grader. Som en american weissbeer, helt menlös i min smak.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Testade nu deras Bavarian Lager med ett av mina vanligaste lagerrecept och fick ett blaskigt öl utan karaktär där jästen inte flockulerat alls. Efter att ha diskuterat MJ-jäster med fler SHBF-folk i helgen har jag bestämt mig: ingen mer Mangrove Jacks för mig.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

gedman skrev:Testade nu deras Bavarian Lager med ett av mina vanligaste lagerrecept och fick ett blaskigt öl utan karaktär där jästen inte flockulerat alls. Efter att ha diskuterat MJ-jäster med fler SHBF-folk i helgen har jag bestämt mig: ingen mer Mangrove Jacks för mig.

Beslutet kom efter 1 test?
Eller du kanske återkommer med vad "alla" kom fram till och varför man väljer inte tat kör på MJ
// Jonas
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hugo »

Angående M21, Belgian Wit

Tänker brygga nåt åt belgisk wit med torrjäst.
Nån som provat M21?
Tar gärna mot tips på jästemp i inledning och avslutningsfas.
Skriv svar