Smälter liggunderlaget ?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Smälter liggunderlaget ?

Inlägg av Chabo »

Sett lite olika trådar om isolering av bryggverk/kastrull men inget konkret ang värmeproblem.

Köpte ett grått på Biltema till min BK35:am en vågar inte testa innan jag frågat här.
Bara sätta dit, eller skall man klä liggunderlaget med nått på insidan ?

Nån som vet om det fungerar eller smälter det fast vid kok ?

Anders
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Smälter liggunderlaget ?

Inlägg av bryggapa »

Kan säkert mjukna en del, men det är nog liten risk att det smälter.
Om du är orolig, kan du kanske prova med en spillbit i kokande vatten.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Av alla liggunderlag jag använt blev det bara problem när jag inte tänkte så långt och körde på gasspis...

Dock händer något med tiden, efter någre år får jag byta då det slits en del, men har inte varit med om att behöva behandla dem eller att de smälter och rinner iväg.

Själv skär jag till det så det passar och sättar fast med enkla spännband, därefter kan jag enkelt plocka loss när det behövs.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Smälter liggunderlaget ?

Inlägg av MadManMacho »

Kanske lite off topic men jag testade en grej igår. Har inte riktigt varit nöjd med uppkokstid och intensitet på koket med min isolerade biltemagryta och Kjelles kokplatta. Skaffade mig en Bielmeier och testade ett nytt sätt att isolera.
Först och främst var det den emaljerade varianten på 2kW.
Jag tänkte att det kanske skulle vara bra med ett folierat vindruteskydd som isolering. Köpte ett på Jula för 30:- som jag klippte till och monterade på grytan med folien innerst.
Bild
Bild

Sedan skar jag till ett underlag från ClasOhlson och satte på det. Även locket. BildBild

Sedan fyllde jag grytan med 20 liter kallt vatten á 8 grader och satte på grytan. Var 10:e minut mätte jag tempen.
Bild

Som ni ser uppnådde jag kraftigt kok efter 75 min vilket jag tycker var helt ok. Spöade skiten ur min gamla uppsättning och ett test på 18 liter 10-gradigt vatten.

Sen kom problemet... Strax efter uppkok slog överhettningsskyddet ifrån. Måste nog koppla förbi det om det ska bli någon ordning på det hela. Någon som ver hur man gör? Det ska tydligen inte vara riktigt sammma som på den rostfria eller plastisen men hur annorlunda kan det vara? Verkar lite lurigt att koppla förbi också. Tänk om något händer?

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

I denna tråd avhandlas överhettningsskyddet på både plast och rostfri. Emaljerade är lika som rostfri. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... 12&start=0.
Jag har själv en Bielmeier emalj och har tagit bort både överhettningsskydd och termostat. Kör med en STC-1000+ i stället.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Min ser inte ut exakt som på "forat". Vad gör jag nu? Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar