Späda efter kok

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Späda efter kok

Inlägg av Weinkeller »

Spädning med vanligt vatten kan dock leda till ett ändrat (högre) pH värde och mineralsammansättning vilket kan förändra karaktären på ölen. Tex så spädde jag en Engelsk IPA med 40% vatten för att skapa en Ordinary Bitter en gång. Pga mitt vatten fick den ett citat: "bentorrt" slut. Originalölen hade en mjukare avslutning. Den spädda ölen tog guld i domartävlingen på SM i Linköping. Originalet tog sig inte ens till delfinal. Så med lite tur och skicklighet går det att späda öl efter jäsning och få ett bra resultat.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ja det verkar inte vara någon självklarhet hur man ska göra iaf. Jag har svårt att se att jag skulle lyckas med att brygga en IPA med oförändrad karaktär om jag späder. Ska man ha en annan sorts öl som ex session IPA så borde det fungera bra dock. Kan tänka mig att om man vill ha en torr lager så kanske man ska sätta samman ett annorlunda recept mer likt en knäckig och kraftigare modern tjeckisk eller något och hoppas på det bästa.

Gissningsvis så har de "stora bryggerierna" som späder stenkoll på just deras specialitet har har provat sig fram till det. Säkerligen representerar deras öl också den ursprungliga varianten. Mao ölen var spädd redan från början då den lanserades och de har därmed satt standarden för hur den ska smaka. Klart att det i ett besparingsled går att hitta rätt formula som motsvarar en från början outspädd öl men nja... i mångt och mycket är det ju faktiskt de stora rävarna som sätter standarden.

/// M
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det finns nog ingen principiell svårighet för starkare öl heller, men däremot kan mäskkärlets dimension sätta ett tak. På Dugges som jag skrev om i det länkade inlägget är 5 % övre gränsen för vad man kan få ut efter spädning 2:1. Lie intrimningar kan det givetvis kräva för att få det som man vill, men det borde inte vara knepigare än när man ger sig på en helt ny ölstil för första gången. Har man väldigt mineralrikt vatten får man ta med det i beräkningen.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Weinkeller skrev:Spädning med vanligt vatten kan dock leda till ett ändrat (högre) pH värde och mineralsammansättning vilket kan förändra karaktären på ölen. Tex så spädde jag en Engelsk IPA med 40% vatten för att skapa en Ordinary Bitter en gång. Pga mitt vatten fick den ett citat: "bentorrt" slut. Originalölen hade en mjukare avslutning. Den spädda ölen tog guld i domartävlingen på SM i Linköping. Originalet tog sig inte ens till delfinal. Så med lite tur och skicklighet går det att späda öl efter jäsning och få ett bra resultat.
Precis som jag skriver i mitt blogginlägg: att späda ett befintligt recept till en alkoholsvagare variant brukar sällan funka så bra. I ditt fall verkar det (enligt domarna) vara originalölet som var sämre.
borik
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av borik »

MadManMacho skrev:Ja det verkar inte vara någon självklarhet hur man ska göra iaf. Jag har svårt att se att jag skulle lyckas med att brygga en IPA med oförändrad karaktär om jag späder. Ska man ha en annan sorts öl som ex session IPA så borde det fungera bra dock. Kan tänka mig att om man vill ha en torr lager så kanske man ska sätta samman ett annorlunda recept mer likt en knäckig och kraftigare modern tjeckisk eller något och hoppas på det bästa.

Gissningsvis så har de "stora bryggerierna" som späder stenkoll på just deras specialitet har har provat sig fram till det. Säkerligen representerar deras öl också den ursprungliga varianten. Mao ölen var spädd redan från början då den lanserades och de har därmed satt standarden för hur den ska smaka. Klart att det i ett besparingsled går att hitta rätt formula som motsvarar en från början outspädd öl men nja... i mångt och mycket är det ju faktiskt de stora rävarna som sätter standarden.

/// M
Har du hunnit få till någon kolsyra (flaskjäsning eller kolsyrat på fat) så att du kan säga något om resultatet?

BossE
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Jodå. Jag kolsyrade på fat och tänkte flaska men då det är kopplat till min öltapp så har jag råkat smaka slut det snart.... [emoji16] Måste faktiskt få ändra åsikt lite. Det är en mycket frisk och läskande öl. Lite disig ff men den hade säkert klarnat till slut om den inte dryckits upp... Bra skum och fin färg. Visst är den lättdrucken och påminner mer om en modern lager än en rejäl ale men god? Japp!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Bild

Här är den! :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar