Tvånskarbonera partyfat?!
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Tvånskarbonera partyfat?!
Gör en ny tråd ang. min fråga om partyfat.
Har sett att MM har en adapter för tvångskarbonering av partyfat för 99pix och humlegården har ju Flexi tap för 455:-, någon som har erfarenhet av dom? Vilken är bäst?
Tanken är att tvångskarbonera 2 partyfat då mitt cornelius inte räcker till, och sedan koppla dom till mitt öltorn med kromad tappkran. Några tips?
Har sett att MM har en adapter för tvångskarbonering av partyfat för 99pix och humlegården har ju Flexi tap för 455:-, någon som har erfarenhet av dom? Vilken är bäst?
Tanken är att tvångskarbonera 2 partyfat då mitt cornelius inte räcker till, och sedan koppla dom till mitt öltorn med kromad tappkran. Några tips?
Re: Tvånskarbonera partyfat?!
Om du söker på partyfat under kategorin utrustning kommer du finna dina svar.. Vet att sånt här har diskuterats innan
- Patersbier
- Vattenbehandlare

För dina behov är det bättre att köra på Flexi Tap.
Judgecc skrev:Om du söker på partyfat under kategorin utrustning kommer du finna dina svar.. Vet att sånt här har diskuterats innan
grymt, ska kolla upp det!
då blir det nog detPatersbier skrev:För dina behov är det bättre att köra på Flexi Tap.
någon som har testat denna? http://shop.lundteknik.dk/product_info. ... s_id=12876
tänker att man kan sätta på JG koppling för gas på den, vad tror ni?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Det blir säkert bra.Luddepb skrev:någon som har testat denna? http://shop.lundteknik.dk/product_info. ... s_id=12876
Hej
Jag har tvångskarbonerat partyfat med mycket gott resultat. Fick idén från denna tråd: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6032
Köpte samma ventiler och pressade på gummipackningen i partyfaten. Var tvungen att köpa några metallpackningar så det satt lite bättre.
Därefter köpte jag ett luftvertyg från clasohlson, adapter och regulator från Humle.se
Funkar finfint att karbonera faten så de är trycksatta hela tiden. Sett andra lösningar där en slang helatiden är kopplat till en sodastreamflaska men detta är betydligt smidigare.
När man ska använda dem pressar man ner ventilen genom att lösgöra muttern ovanpå. Därefter sätter jag på en BeerKing kran snabbt och fyller i gas från en liten passande patron.
Jag har tvångskarbonerat partyfat med mycket gott resultat. Fick idén från denna tråd: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6032
Köpte samma ventiler och pressade på gummipackningen i partyfaten. Var tvungen att köpa några metallpackningar så det satt lite bättre.
Därefter köpte jag ett luftvertyg från clasohlson, adapter och regulator från Humle.se
Funkar finfint att karbonera faten så de är trycksatta hela tiden. Sett andra lösningar där en slang helatiden är kopplat till en sodastreamflaska men detta är betydligt smidigare.
När man ska använda dem pressar man ner ventilen genom att lösgöra muttern ovanpå. Därefter sätter jag på en BeerKing kran snabbt och fyller i gas från en liten passande patron.
Tänkte ge mig på att tvångskarbonera partyfaten.
Va tror ni om att borra i partyfaten (inte i pluggen) och sätta denna lösning för att få in kolsyran för lagring.
Tanken är att fylla faten i med pluggenoch sen fylla med co2 för lagring.
När man sedan vill dricka så rycker man pluggen och trycker ned en tapplösning av något slag.
1/4" snabbkoppling 9 kr
1/4" backventil 15 kr
1/4" hane/hane 7 kr
Bricka ID 12mm ? kr
packning i silikon 3 kr
1/4" lock nut 4 kr Priserna på ebay gör det hanterbart med en uppsättning per fat. ca 40 kr.
Men kommer det funka?
Va tror ni om att borra i partyfaten (inte i pluggen) och sätta denna lösning för att få in kolsyran för lagring.
Tanken är att fylla faten i med pluggenoch sen fylla med co2 för lagring.
När man sedan vill dricka så rycker man pluggen och trycker ned en tapplösning av något slag.
1/4" snabbkoppling 9 kr
1/4" backventil 15 kr
1/4" hane/hane 7 kr
Bricka ID 12mm ? kr
packning i silikon 3 kr
1/4" lock nut 4 kr Priserna på ebay gör det hanterbart med en uppsättning per fat. ca 40 kr.
Men kommer det funka?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det kan nog bli lite problem att hålla muttern inuti fatet. Hålet som finns är ju inte överdrivet stort så det blir inte några stora verktyg som får plats. Ska du då också ha en packning mellan fatet och muttern lär det ta lite tid innan allt är på plats.
Tillbaka till ritbordet. Finns ju en anledning att man inte ska uppfinna hjulet igen 
Det är ju såklart en aspekt går muttern äns igenom hålet.
Nej får nog backa tillbaka till en lösning i pluggen.
Det är ju såklart en aspekt går muttern äns igenom hålet.
Nej får nog backa tillbaka till en lösning i pluggen.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag tror inte att det är en bra idé att borra i partyfaten. Faten är ytbehandlade och efter att du borrat kommer faten att börja rosta i det borrade hålet.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Varför inte utgå från MMs specialplugg? Fördela gasen från regulatorn med önskat antal t-kopplingar med en kulventil på vardera slang. Sedan kan du lätt kolsyra förra fat samtidigt. Nackdelarna är ju såklart att en sådan plugg går på en hunka samt att det är väldigt känsligt mellan gasen och ventilen. Den måste ha exakt rätt vinkel för att inte läcka.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Flera fat samtidigt ska det stå...
Ja jag har sett MMs och andra hemmalösningar med bilventiler i pluggen, men alla som har pumpat däcken på bilen vet hur känsligt det är att den sitter rätt som du skriver.
100 pix för ventilen är inte så prisvärt det inte så mycket att lägga till för att köpa flexitap kopian på lundteknik för 175 kr som är en komplett tapp.
Jag tror på att bygga några tappkranar med t-kors och slangnippel.
Finns lite beskrivningar på olika forum men många bilder har försvunnit.
De som kör med slang som stigarör för ölen.
Tätar men den med en klämringskoppling eller hur gör folk ser vissa som bara borrar blir det tätt?
Tex en klämringskoppling 12mm till hane 1/2"
Som kläms runt en styv slang med 12mm ytterdiameter .
100 pix för ventilen är inte så prisvärt det inte så mycket att lägga till för att köpa flexitap kopian på lundteknik för 175 kr som är en komplett tapp.
Jag tror på att bygga några tappkranar med t-kors och slangnippel.
Finns lite beskrivningar på olika forum men många bilder har försvunnit.
De som kör med slang som stigarör för ölen.
Tätar men den med en klämringskoppling eller hur gör folk ser vissa som bara borrar blir det tätt?
Tex en klämringskoppling 12mm till hane 1/2"
Som kläms runt en styv slang med 12mm ytterdiameter .
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Fungerar lundtekniks tapp exakt som flexitap? Jäkla prisvärd isf.