Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inlägg av Judgecc »

Japp, polletten trillade ner. Gjorde en edit innan jag såg ditt inlägg
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Både Beer gun och min fyllare fyller öl på flaska, det är inget snack om det. Min är inte lika känslig för temperaturen på varken öl eller flaskor men annars är det nog mest handhavandet som skiljer, ja och att min använder mottryck.

Man kan nog jämföra det med att kapsylera med en Greta eller en Corona. Bägge får på kapsylen men det är lättare att få det bra gjort med en av dom.

Jag har aldrig fyllt med en beer gun så jag är inte rätt person "jävig, jag??" att uttala mig. Främsta anledningen till att jag ens byggde fyllaren var att jag ville slippa att balansera ovanpå flaskan samt att även slippa att lägga ifrån mig fyllaren när det var dags att byta flaskorna. Det går inte att undvika att det blir blöt med en beer gun, jo om man står vid vasken, men vem vill det?

Jplopp fyller 800st flaskor på 4 timmar, det är över 250liter öl! Nu fyller han med 2st fyllaren parallellt, men det bär respekt med sig. Jag hade inte klarat av det, hade nog börjat fundera kring någon form av automation :wink:
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Tack för alla svar, skall kolla lite vad ekonomin tillåter innan jag skickar ett PM till Pilsnerkokaren :)
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Jag fyller med rumstempererat och 2bar, inga problem. Kanonfyllare!
Hade en beergun innan, och inget jag kan rekommendera ifall man tänker fylla en massa flaskor.
texasgotland
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av texasgotland »

Bild

Efter 1 år med denna fantastiska fyllare blev de äntligen av att borra ett hål. och sätta i en sprint i underkant så den inte sjunker mer än 5 mm under flaskhöjd. ( kör bara med en sortsflaska) gjort den ännu mer användarvänlig.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Kul att du är nöjd :)
Ser att du har en JGkoppling på kolsyran, behövs det inte en rackarns styv slang för att dom ska fungera?
Hur vanligt är det egentligen att man använder ursprungskopplingen (1/4" flare)? Jag gör det men har tröttnat på gängandet och letar efter en lämplig snabbkoppling. Har hittat ett alternativ men har bara fått tag på några provex.

Ska kanske erbjuda olika alternativ på den kopplingen.
Hålet i ventilhuset har gängan 08R (1/4" rörgänga) så det är enkelt att byta till vad man tycker är bäst.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Pilsnerkokaren skrev:Kul att du är nöjd :)
Ser att du har en JGkoppling på kolsyran, behövs det inte en rackarns styv slang för att dom ska fungera?
Hur vanligt är det egentligen att man använder ursprungskopplingen (1/4" flare)? Jag gör det men har tröttnat på gängandet och letar efter en lämplig snabbkoppling. Har hittat ett alternativ men har bara fått tag på några provex.

Hålet i ventilhuset har gängan 08R (1/4" rörgänga) så det är enkelt att byta till vad man tycker är bäst.
Man kan väl kör med en sådan här om man har mjuk slang :-9
Bild
// Jonas
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

En snabbkoppling vore guld
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Snabbkopplingen jag hittat har backventil i både honan och hanen, lite nördigt men jag föll för funktionen :)
Har inte hunnit testa den på fyllaren (blir nog till helgen) men har använt den på slang sedan i höstas.

Bild
Ibland när jag bara ska fylla en eller några flaskor använder jag trycket i fatet, då är det rätt bra att hanen också har backventil.

Bild
Där är begränsat med plats bredvid kulventilen men kopplingen är lättare att trycka på jämfört med att skruva fast flaremuttern.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Pilsnerkokaren skrev:har tröttnat på gängandet och letar efter en lämplig snabbkoppling
Cornelius?

ex.
http://www.amazon.com/Midwest-Homebrewi ... B0064OMY28
eller
http://www.amazon.com/Corny-Plug-Adapte ... D7S2T2SS3Y
och
http://www.amazon.com/Gas-Post-Corneliu ... YVTZ31FZ1R
eller
http://www.amazon.com/Liquid-Post-Corne ... NNJ9RN2A5Y

Honorna som ska sättas på ( :mrgreen: ) är ju lättillgängliga
Senast redigerad av assistredo den fredag 2016-02-12 00:22, redigerad totalt 1 gång.
Björn Petersson
texasgotland
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av texasgotland »

Pilsnerkokaren skrev:Kul att du är nöjd :)

Jo lite kinkigt är det med den styva slangen att man har gott om plats. och montera den med böjning rätt mm. De trevliga är att man kan ju skifta slangar/ kopplingar ta isär mm lätt med JG-kopplingar.
Men kanske man skulle lyxa till det med silikon slangar från uppfinnaren snart ;-) hur mkt tryck klarar slangen? Upp till 2,5 bar kör jag med vid fyllning.

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

assistredo skrev: Cornelius?

Honorna som ska sättas på ( :mrgreen: ) är ju lättillgängliga
Är en sucker för Cornelius men det finns inte plats på fyllaren som synes, det blir för klumpigt.
texasgotland skrev: Jo lite kinkigt är det med den styva slangen att man har gott om plats. och montera den med böjning rätt mm. De trevliga är att man kan ju skifta slangar/ kopplingar ta isär mm lätt med JG-kopplingar.
Men kanske man skulle lyxa till det med silikon slangar från uppfinnaren snart ;-) hur mkt tryck klarar slangen? Upp till 2,5 bar kör jag med vid fyllning.

jag använde biltemas plastslang innan men den var onödigt styv, så fort man lossa en koppling dansade slangen iväg. Silikonslang är rena drömmen efter det.
Hur får du silikonpackningen i adaptern att inte hoppa ur vid så högt tryck? Fjädrarna är rätt packade ser jag men jag har försökt fylla med 2bar men de blev inge bra.
Har ingen aning om hur mycket slangen tål men jag kan provtrycka en slangbit på jobb imorgon.
Återkommer.

@Falkens
Det var för enkelt :) Är så insnöad på att JG är till pneumatikslang, så jag har inte ens funderat på att den lösningen fanns.
texasgotland
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av texasgotland »

Va ett tag då packningen började ge sig redan under 1.5 bar. Funderare då på att byta ut packning och nya gärna lite styvare fjädrar .. Men drog ut fjädrarna lite å nu har de inte hänt sen dess. Och som du säger så stämmer hålen rätt bra för dessa flaskor så har nästan inte plats att ge sig av inom rimligt tryck. När den börjar vibrera vet man att trycket är lite för högt ;-) 2.0-2,3 är väl de vanliga jag håller mig inom. Så vore ju bra ifall slangen iallafall håller för minst 4 bar så de finns marginaler. Tror de kan bli blöt annars ;-)

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Har funderat lite, varför har du så högt tryck när du fyller?
Tror inte det är lönt att prova om silikonslangen klarar 4bar, den lär spricka :shock:
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Jag kör runt 1 bar och det går rätt snabbt
Skriv svar