Märkte just en sak när jag pillade runt i BS. Inget har har läst om eller hört någon prata om, men! Mäsktiden varier beroende på temperaturen.
Om vi pratar enstegsmäskning utan mashout, i BS anges att en "light body" mäskas i 75min "medium body" i 60 och "full body" endast i 45 minuter.
Så mycket har jag nog lärt mig att man i en "light body" vill få ut så mycket förjäsbart socker som möjligt etc etc, men det som förbryllar mig lite är just " full body" varianten, visst man mäskar högre och därmed skapas fler sockerarter som inte kommer att jäsa ut. Men varför sätter dom 45 minuter för? Man vill väl i alla fall att all stärkelse ska bli någon form av socker? Eller är det helt sonika så att om man mäskar så varmt så sker förvandlingen snabbare och det räcker med 45 minuter för att allt ska vara konverterat?
Själv har jag alltid mäskat i 60 minuter för att sedan kontrollera om det är färdigt med jod innan jag lakar ur allt. Kanske är det fel, eller så slösar jag bara tid i vissa fall.
Alfaamylase är snabbare på konvertering än betaamylase. 60 min är bra som standard, ibland krävs mer och ibland mindre. I min värld finns inte överkonvertering då jag inte vill ha med stärkelse, så varför man ska denaturera enzymerna med 78c vet jag inte egentligen förutom att det underlättar lakningen.
Precis som jag resonerar Lindh, så varför köra på 45 min istället för 60. Försöker man spara 15 minuter? Mjo kanske, men det verkar onödigt ifall det nu inte har konverterat klart.
Har man bråttom, gör hodprov och kolla, eller möt sg.
Har man inte bråttom, ta en kaffe och vänta lite längre. Eller en långpromenad under mäskningen. För mig är oftast nedlagd tid per bryggning som är i intressant, inte vilken tid det är start repektive stopp. Om det tar tre timmar med hårt arbete eller sju timmar med knappt något arbete gör stor skillnad för en småbarnspappa som mig...
Sen tycker jag det är kul att brygga så jag förstår inte alla som har så bråttom med att få det överstökat.
Nä, verkligen. Jag som har börjat brygga "kommersiellt" tänker på effektiviteten på en bryggdag. Dock i fallet med mäsktid så gör den kvarten ingen skillnad, då gör man annat. Har man tre-fyra jäsningar, ett par torrhumlingar och buteljering på gång så finns det aldrig någon dötid. Som vi alla vet tar diskningen alldeles för mycket tid
Har dock inte kommit fram till varför BS sätter dessa tider som default. Kanske inte finns någon djupare tanke.
Nja, jag vet inte om jag tycker det är så kul att slå igång ett kok efter jobbet om man vet att man måste hålla på till 1 på natten. Jag är hellre klar runt 9 på kvällen.
Rocksolid skrev:
Har dock inte kommit fram till varför BS sätter dessa tider som default. Kanske inte finns någon djupare tanke.
Djupare och djupare, men du svarade ju på det själv i första inlägget; konverteringen går snabbare ju högre mäsktemperaturen är. Dessa tider är troligen satta med god marginal.
Drake skrev:Nja, jag vet inte om jag tycker det är så kul att slå igång ett kok efter jobbet om man vet att man måste hålla på till 1 på natten. Jag är hellre klar runt 9 på kvällen.
Just så, har man annat som konkurrerar om ens tid så finns det ingen anledning att dra ut på tiden för en bryggning. Sedan tycker jag personligen inte att själva bryggningen i sig är så himla kul heller. Det är ju det övriga - planerandet, receptskrivandet och slutligen provsmakandet - som är det roliga. Inte att stå och vänta på ett kok som ska starta.
Lustigt nog så finns inom en av de andra av mina konkurrerande fritidsintressen - golfen - precis samma diskussion.