Behöver uppgradera: Patina eller billigt Bryggverk?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
lill_lidas
- Helmaltsbryggare

Re: Behöver uppgradera: Patina eller billigt Bryggverk?
Hade samma problem som davgus min första bryggning!
Auto-tune i någon timme utan isolering så blev det bra tycker jag, diffar på 1+ C [emoji109]
Tack Bee för schema och allt [emoji108][emoji12]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Auto-tune i någon timme utan isolering så blev det bra tycker jag, diffar på 1+ C [emoji109]
Tack Bee för schema och allt [emoji108][emoji12]
-
lill_lidas
- Helmaltsbryggare

Behöver uppgradera: Patina eller billigt Bryggverk?
Problemet löst! I och med att jag hade sensorn och kopparröret så körde jag utan lock. Detta var helt uppenbart inte optimalt. Satte aluminiumfolie över och temperaturen höll sig perfekt, även PIDen betedde sig helt annorlunda!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skönt att höra!
Kul att det funkar bra för er också.
Kul att det funkar bra för er också.
Jag hade precis som många andra problem med att PID:n fortsatte att skicka utsignal när den gått över inställt värde. Detta berodde på att Ctl eller "Control Period" hade ändrats till 63 sekunder av någon anledning, förmodligen under auto-tuningen. I alla fall så satte jag tillbaka den inställningen till defaultvärdet 4 och då funkar det som det ska igen.
Hej!
Jag har planert att bygga en BIAB Rims nu och funderar om det går att tömma slangen på vört innan koket? Gör ni det eller struntar ni i det? Pumpar ni ut vörten till jäskärlet efter kok/kylning?
Jag har planert att bygga en BIAB Rims nu och funderar om det går att tömma slangen på vört innan koket? Gör ni det eller struntar ni i det? Pumpar ni ut vörten till jäskärlet efter kok/kylning?
----------

Det är lätt gjort. Stäng ventilen och lossa slangen/pumpen så kommer vörten ut. Om den inte redan kommit ut av sig själv.
Jag brukar skölja ur pumpen och slangen så inte pumpen impellern fastnar när det torkar.
Jag brukar skölja ur pumpen och slangen så inte pumpen impellern fastnar när det torkar.
Kapar min egen tråd enbart för att berätta att jag efter nästan ett och ett halvt års våndande till slut bestämde mig och köpte ett kompakt bryggverk; BK35. Har bryggt endast en gång i det så här långt men det känns som helt rätt beslut.
Och nu är det fritt fram att diskutera byggandet av RIMS BIAB igen.
//lasse
Och nu är det fritt fram att diskutera byggandet av RIMS BIAB igen.
//lasse
Var köper man hållaren och de andra prylarna till temperatursonden, alltså allt det som sitter uppe till höger i bilden? Temperatursond har jag men jag vill väldigt, väldigt gärna ha de andra prylarnadavgus skrev:![]()
Förstår lusten att bygga själv men ett billigt bryggverk kan vara en god utgångspunkt, Finns ju vad som i alla fall ser ut att vara prisvärda bryggverk från ca 1600 inkl frakt http://www.electronic-star.se/Klarstein ... 200803.htm. En pump till den och eventuellt en extern regulator så har man ju kommit en bit på vägen, finns en del på youtube med nämnda bryggverk tex. https://www.youtube.com/watch?v=qm4qnzi7MiU. Har inte själv testat det men lagt en order och hoppas den ska duga som mäskkärl i alla fall.
Mycket intressant. Berätta gärna om dina erfarenheter när du testat.waz skrev:Förstår lusten att bygga själv men ett billigt bryggverk kan vara en god utgångspunkt, Finns ju vad som i alla fall ser ut att vara prisvärda bryggverk från ca 1600 inkl frakt http://www.electronic-star.se/Klarstein ... 200803.htm. En pump till den och eventuellt en extern regulator så har man ju kommit en bit på vägen, finns en del på youtube med nämnda bryggverk tex. https://www.youtube.com/watch?v=qm4qnzi7MiU. Har inte själv testat det men lagt en order och hoppas den ska duga som mäskkärl i alla fall.
-
Palmbryggd
- Torrhumlare

Öl blir det säkert men utan pid o 2graders noggrannhet har man kanske inte fullt så stor koll på processen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Sv: Behöver uppgradera: Patina eller billigt Bryggverk?
Jag väcker den här gamla tråden lite. @Bee , har du haft problem med pumpen när den är monterad sådär? Jag har testkört en liknande abrovink här i bryggstugan, men det verkar som om jag får in luft i pumpen eller att den inte får tillräckligt med vatten, för den står och pulserar/hackar med någon minuts mellanrum.Bee skrev: Pump för varmvatten, samma/liknande som solar projects pumpen. Fast köpt på ebay. LED dimmer och klämma för flödeskontroll.
-
Palmbryggd
- Torrhumlare

Har snarlik setup. Ibland går inte pumpen igång, stänger av den o sen brukar det funka men finns väl en snledning att de är billiga...eric skrev:Jag väcker den här gamla tråden lite. @Bee , har du haft problem med pumpen när den är monterad sådär? Jag har testkört en liknande abrovink här i bryggstugan, men det verkar som om jag får in luft i pumpen eller att den inte får tillräckligt med vatten, för den står och pulserar/hackar med någon minuts mellanrum.Bee skrev: Pump för varmvatten, samma/liknande som solar projects pumpen. Fast köpt på ebay. LED dimmer och klämma för flödeskontroll.
Jo, det är väl så. Den är ju inte självsugande och då är det ju lite känsligare kan jag tänka mig. Min pump hjälper det inte med att jag stänger av den. Det sker med viss kontinuerlighet, typ en minut full patte och en minuts pulserande. Funderar på att sätta en 90 graders böj så pumpen definitivt är lägsta punkten i systemet.Palmbryggd skrev:Har snarlik setup. Ibland går inte pumpen igång, stänger av den o sen brukar det funka men finns väl en snledning att de är billiga...