Rengöring och använding av bryggerifat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hobgobbler
Delmäskare
Delmäskare

Rengöring och använding av bryggerifat

Inlägg av Hobgobbler »

Hej ölbryggarvänner!

På tippen idag hindrade jag en kille från att kasta två ölfat (bild), som jag tror används av bryggerier. Är ölbryggare och skulle gärna använda dessa istället för att köpa fler corneliusfat. Några frågor till er:

Någon som vet hur de tvättas?
Kopplingar, dyra? Finns på Maltmagnus etc?
Fördelar/nackdelar mot Corneliusfat?
Om det visar sig att de opraktiska att använda, går de att lämna in någonstans?

Tacksam för svar
Bilagor
IMG_7924.JPG
Asmodeus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Rengöring och använding av bryggerifat

Inlägg av Asmodeus »

Hej, det ser ut att vara fatkoppling typ A och du behöver sådana + lite slang och slangkopplingar för att kunna göra rent dem, fylla med öl och trycksätta. Man kan göra som jag har gjort: koppla en fatkoppling till en dräneringspump och cirkulera rengöringsmedel typ BWP eller starkare (jag tror bryggerier använder kaustiksodalösningar) med fatet upp och ned; pumpen kopplad till öluttaget så att stigröret sprutar ut rengöring i botten på fatet. Gasanslutningen sätter man en slangstump så den går ned i kärlet du har pumpen i. Ta det försiktigt när du kopplar på första gången, gammal öl som inte luktar mumma sprutar gärna ut.

Med lite möda så har du fina 30l kärl, dessutom helt i rostfritt, mina tänker jag att tryckjäsa och lagra i.
Kopplingar är hutlöst dyra (700:-) men man kan hitta bättre beg på ebay. Corneliusfat är lättare att göra rent och hantera då de ju väger mindre och så. Förr hade bryggerier panter på uppåt 500:- på sina kärl och jag tror systemet kan ha det, men då bör du ju ha handlat där också :-). Sälj dem på blocket annars, det finns ju vettvillingar som jag som köper sådant...

Med vänlig hälsning, /A

P.S. Jo förresten, på fatanslutningarna passar "gardena slangkopplingar" ganska ofta, se till att du köper sådana som har det om du tänker rengöra faten på så sätt.D.S.
Skriv svar