Val av billigt bryggverk....

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Val av billigt bryggverk....

Inlägg av Judgecc »

Haha. Såklart.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Lindh skrev:Om du är nybörjare och inte vet vad du vill ha tycker jag du avvakta lite med bryggverk tills du lärt dig vad du tycker om att brygga och vad skillnaderna mellan de olika bryggverken är samt hur det skulle passa dig. Bryggverk är ingen magisk maskin som gör bättre öl utan tvärt om är lite begränsade i vad man kan göra. Billigt är inte samma som privärt och att köpa fel och sälja är en dålig metod attspara pengar på. Jag skulle rekommendera kastrull och biabpåse eftersom det är grejer du har användning av senare om du bestämmer dig för att gå över till bryggverk. Just nu är det trendigt med bryggverk och jag tror många nybryggare tror att det är "slutstationen" och att man förr eller senare hamnar där ändå, så är det inte riktigt. Av de duktiga bryggare som ständigt tar medaljer i sm är det fler som inte kör bryggverk. Det blir inte bättre öl med bryggverk än med biab eller kylväska, det blir inte billigare eller går snabbare heller för den delen. För mig är kylväska med bazookascreen och satslakning det roligaste sättet att brygga på och det som enklast ger bra öl. Men just nu kör jag biab eller bryggverk på grund av en 9-månaders och en 3.5åring, inte för metoderna går så mycket snabbare på totala längden på bryggdagen utan för den mindre nedlagda tiden man står vid kastrullerna.
Det är kunskap som gör bra öl, inte en pid eller liten pump.
JAG har precis köpt ett bk35.
Men denna tråd skapades för en polare som va inne på ett begagnat Brew eller nytt bk35.

Precis som du säger....
det blir inte bättre med bryggverk...aldrig trott det.
Gillar starkt idén med mindre att ta fram dock...o mindre disk...

Tack för input

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Drake skrev:Nä nu!!! :shock:
Inte nog med att det är felstavat! Det är ju dessutom på utrikiska!!! Vad är det för fel på "var specifik"?
Du förvånar mig Rotsac. :wink:
Sherlock Holmes talade ej Svenska...
Skriv svar