Jag har aldrig varit med om att hinnan har försvunnit. Hursom är den inget att bry sig om.Mange81 skrev:Ok. Så det där pellicletet försvinner av sig själv? Eller ska man eller kan man flaska innan det försvunnit/släppt? Det är just nu mest öar inte en täckande hinna.
pseudolambikkultur
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: pseudolambikkultur
- Weinkeller
- Maltrostare

Ibland försvinner det och ett annat dyker upp. Ibland är det kvar. Tycker dock det tunnas ut med tiden. Ju mer luft i kärlet ju kraftigare hinna tycker jag. Du kan egentligen flaska när FG är stabilt men jag brukar låta det gå något år ändå. Sån här öl tar tid att utvecklas och blir oftast bara bättre med tiden. Så länge du har ett bra jäskärl så kan man lämna ölen bland spindelnäten med gott samvete.Mange81 skrev:Ok. Så det där pellicletet försvinner av sig själv? Eller ska man eller kan man flaska innan det försvunnit/släppt? Det är just nu mest öar inte en täckande hinna.
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Ja det är PET damejan av betterbottle typ. Tänker nog prova att flaska hälften när den fyller 1år. Sats 1 gör det i januari.
Då va det dags att tappa, tänkte göra detta imorgon.
50% tänkte jag tillsätta bär och låta stå.
Jag vet bara inte riktigt vilka bär jag ska ta.
Jag har 3,8kg fläderbär
1,6 kg svarta vinbär
500g rönnbär
600g krusbär
lite påsar med blandade vita och röda vinbär ca 1,5kg
finns även lite slånbär.
Jag funderade på att ta 2kg fläderbär enbart.
Detta till 11 liter
Några andra snabba tips?
/Mange
50% tänkte jag tillsätta bär och låta stå.
Jag vet bara inte riktigt vilka bär jag ska ta.
Jag har 3,8kg fläderbär
1,6 kg svarta vinbär
500g rönnbär
600g krusbär
lite påsar med blandade vita och röda vinbär ca 1,5kg
finns även lite slånbär.
Jag funderade på att ta 2kg fläderbär enbart.
Detta till 11 liter
Några andra snabba tips?
/Mange
Fläderbär har jag ingen erfarenhet av.
Rönnbär har jag heller ingen erfarenhet av men jag kan inte tänka mig att det skulle kunna bli bra, använd till gelé i stället.
Krusbär har jag provat och det blev inget vidare med en massa fenoliska toner. Använd till sylt eller gelé.
Vinbär är en favorit, helst med en övervikt på svarta.
Slånbär tror jag mycket på men har inte provat.
Så mitt förslag är att använda alla svarta vinbären, kompletterat med 1/2 kg vita/röda, alternativt med slånbären.
Rönnbär har jag heller ingen erfarenhet av men jag kan inte tänka mig att det skulle kunna bli bra, använd till gelé i stället.
Krusbär har jag provat och det blev inget vidare med en massa fenoliska toner. Använd till sylt eller gelé.
Vinbär är en favorit, helst med en övervikt på svarta.
Slånbär tror jag mycket på men har inte provat.
Så mitt förslag är att använda alla svarta vinbären, kompletterat med 1/2 kg vita/röda, alternativt med slånbären.
Så får det bli. 1.6kg svartvinbär 0.4kg blandade vita och röda.
Däremot så kommer jag testa fläderbären framöver.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Däremot så kommer jag testa fläderbären framöver.
Vad är lagom nivå för att prima lambicen?
Jag satsar på några gram F2 och 7g socker per liter.
Tips?
Tips?
- Weinkeller
- Maltrostare

Det beror ju helt på hur mycket kolsyra du vill ha? Oftast är det ju ingen koldioxid löst i ölet eftersom det stått så lång tid så du behöver ett par gram extra för att uppnå samma nivå som efter en vanlig sacchjäsning. Jag har använt allt från 4-12g/l beroende på typ.Mange81 skrev:Vad är lagom nivå för att prima lambicen?
Tips?
Jag hänvisar åter till min introduktion, där finns ett avsnitt "flasktappning" om vad man ska tänka på.
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -till.html
Jag kör alltså en liten mockasockerbit till en 375:a vilket motsvarar ungefär 6 g/l.
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -till.html
Jag kör alltså en liten mockasockerbit till en 375:a vilket motsvarar ungefär 6 g/l.
Tillsammans med något gram jäst hur lång tid kan man förvänta sig att det tar i 18 grader?
Sedan tog jag ut slurryn och hällde i en burk. Funderade på att återvända den vid tillfälle. Men hur bör jag hantera den och hur länge håller det sig i kylen?
Sedan tog jag ut slurryn och hällde i en burk. Funderade på att återvända den vid tillfälle. Men hur bör jag hantera den och hur länge håller det sig i kylen?
-
Askatasuna
- Torrhumlare

När ni flaskar er lambic, kör ni vanliga flaskor eller tjockare (som dessa http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... 5-cl-28-st)? Champagne-kork eller vanliga kapsyler? Jag funderar på om det är värt och investera i typ 56 såna flaskor och lite champagne-korkar till min kommande lambic. Jag har tre olika satser på gång men ska sätta fler de närmaste veckorna.
Jag använder 29 mm-kapsyler.Askatasuna skrev:När ni flaskar er lambic, kör ni vanliga flaskor eller tjockare (som dessa http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... 5-cl-28-st)? Champagne-kork eller vanliga kapsyler? Jag funderar på om det är värt och investera i typ 56 såna flaskor och lite champagne-korkar till min kommande lambic. Jag har tre olika satser på gång men ska sätta fler de närmaste veckorna.
-
Askatasuna
- Torrhumlare

Jag har ingen maskin för sätta på 29mm så frågan är om man ska investera i det eller bara investera i sätta dit champagne-korkar. Har du testat vanliga flaskor med 26mm korkar?ekstedt skrev:Jag använder 29 mm-kapsyler.
Man blir så illa tvungen om man ska skicka in till SM.Askatasuna skrev: Har du testat vanliga flaskor med 26mm korkar?
Jag köpte 2 lådor från humle. Samt att man får spara de man dricker. Köpte en kapsylerare där man kan byta huvud så har både för 26 o 29mm. Skulle gärna vilja testa med riktigt champagnekork någon gång. Jag har varit med om flasksprängning och skulle inte rekommendera vanliga flaskor i onödan.ekstedt skrev:Jag använder 29 mm-kapsyler.Askatasuna skrev:När ni flaskar er lambic, kör ni vanliga flaskor eller tjockare (som dessa http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... 5-cl-28-st)? Champagne-kork eller vanliga kapsyler? Jag funderar på om det är värt och investera i typ 56 såna flaskor och lite champagne-korkar till min kommande lambic. Jag har tre olika satser på gång men ska sätta fler de närmaste veckorna.