Lite kolsyra på flaska

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare

Lite kolsyra på flaska

Inlägg av HåkanBråkan »

Jag gjorde förkultur för första gången och gjorde en pale ale, nu har jag tappat upp på flaska och testar efter en vecka och har väldigt lite kolsyra vid tidigare öl har jag nästan alltid haft bra kolsyra efter en vecka. Jästkakan var väldigt fast och sedimenterad när jag tappade upp ölen, kan jag ha fått med för lite jäst över eller måste jag ha mer tålamod. Ser också ut att vara mindre bottensats än vid tidigare tappningar. Hur som helst så vart ölen kanonbra.
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Lite kolsyra på flaska

Inlägg av Sawbones79 »

Vilken jäst använder du?
I övrigt tror jag du kan ta det lugnt, en vecka är inte mycket tid för att bilda kolsyra.
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HåkanBråkan »

Sawbones79 skrev:Vilken jäst använder du?
I övrigt tror jag du kan ta det lugnt, en vecka är inte mycket tid för att bilda kolsyra.
California Ale White Labs
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Min erfarenhet är att det inte sällan tar två-tre veckor att få klart kolsyrejäsningen. De gånger jag misslyckats med kolsyran tror jag främst att det berott på att jag inte fördelat mitt priming-socker tillräckligt i ölet.
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Vänd flaskorna upp och ner en lien stund för att snabba upp det. Det upplösta sockret ligger på botten o skvalpar....
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Min upplevelse är också att den där en vecka grejen är lite hittepå. Tre veckor verker vara mer regel här. Ett tips är att köpa två 50 cl pet flaskor med kapsyl och tappa öl i den ena och ha den andra som referens. Då kan man klämma så känner man när det händer grejer.
Heygold
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Heygold »

Jag råkade ställa ner mina flaskor direkt i källaren, och den är kall så här mitt i vintern. Väldigt lite kolsyra efter 14 dagar så nu har alla flaskor burits upp i 20 grader igen. Där det var tänkt att de första veckorna skulle ha varit. Hoppas det tar sej, skall skaka om också så att ev. socker på botten åker runt lite.
Skriv svar