Hur tänka med kolsyretrycket?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Hur tänka med kolsyretrycket?
Lite ovan med mitt nya Cornyfat ja....
Hur ska man tänka med kolsyretrycket under tiden fatet är kopplat till tappkranen? Ska jag låta trycket stå på på önskad kolsyremängd/temp? Kommer det uppstå en jämvikt när man nått den kolsyrenivån eller kommer ölen bli mer och mer kolsyrad? Hänger ni med?
Ex om jag vill ha 2,8 enheter kolsyra och en temp på säg 5 grader. Kan jag låta trycket stå på 1,1 bar då (eller vad det nu blir enligt tabellen) och det bibehåller då "rätt" kolsyrenivå eller kommer mängden bunden kolsyra hela tiden öka?
Jag kan inte få det till annat än att den hela tiden ökar iom att llen binder kolsyran varpå regulatorn puttar in mer kolsyra osv. Men hur ska man tänka då? Ska jag lägga på ett serveringstryck bara? Som setupen ser ut idag behöver jag nog minst 0,8-1.0 bar för det
/// M
Hur ska man tänka med kolsyretrycket under tiden fatet är kopplat till tappkranen? Ska jag låta trycket stå på på önskad kolsyremängd/temp? Kommer det uppstå en jämvikt när man nått den kolsyrenivån eller kommer ölen bli mer och mer kolsyrad? Hänger ni med?
Ex om jag vill ha 2,8 enheter kolsyra och en temp på säg 5 grader. Kan jag låta trycket stå på 1,1 bar då (eller vad det nu blir enligt tabellen) och det bibehåller då "rätt" kolsyrenivå eller kommer mängden bunden kolsyra hela tiden öka?
Jag kan inte få det till annat än att den hela tiden ökar iom att llen binder kolsyran varpå regulatorn puttar in mer kolsyra osv. Men hur ska man tänka då? Ska jag lägga på ett serveringstryck bara? Som setupen ser ut idag behöver jag nog minst 0,8-1.0 bar för det
/// M
Re: Hur tänka med kolsyretrycket?
Du kan lägga dig på en konstant nivå, ölen blir "mättad" med tiden när det uppstått ett jämnviktsförhållande och kommer inte att bli mer kolsyrad så länge du inte ändrar tryck eller temperatur.
Däremot kan du få problem med att tappa upp om du inte använder sytråd av lämplig längd eller så kallade kompensatorkranar, exempelvis Perlick 650.
Allt blir så mycket lättare med sytråd/kompensatorkran, alternativet om du kör med vanlig ölslang och en picknickkran är ju att sänka trycket när du ska tappa upp. Men det är lite meckigt och om du glömmer att höja trycket kommer kolsyran i ölen minska så småningom.
Däremot kan du få problem med att tappa upp om du inte använder sytråd av lämplig längd eller så kallade kompensatorkranar, exempelvis Perlick 650.
Allt blir så mycket lättare med sytråd/kompensatorkran, alternativet om du kör med vanlig ölslang och en picknickkran är ju att sänka trycket när du ska tappa upp. Men det är lite meckigt och om du glömmer att höja trycket kommer kolsyran i ölen minska så småningom.
Sätter du regulatorn på 1.1 bar så kommer den inte putta in mer koldioxid när det uppstått balans mellan kolsyra i ölet och i "fickan" ovan ölet.
Iaf som jag fattat det.
Jag brukar inför jag ska servera tömma trycket i fatet helt och ställa in det serveringstryck jag önskar utifrån den slanglängd jag har på min tappkran, jag började med sytråd på 3 meter och har sedan kortat av min tråd till ca 1.5 för att hamna på ett lagom tryck ut ur slangen när jag har 1 bar i serveringstryck, det är något man får prova sig fram till vad som passar bäst?
Iaf som jag fattat det.
Jag brukar inför jag ska servera tömma trycket i fatet helt och ställa in det serveringstryck jag önskar utifrån den slanglängd jag har på min tappkran, jag började med sytråd på 3 meter och har sedan kortat av min tråd till ca 1.5 för att hamna på ett lagom tryck ut ur slangen när jag har 1 bar i serveringstryck, det är något man får prova sig fram till vad som passar bäst?
Vitsen med sytråd är ju att man inte ska behöva ställa in ett serveringstryck. Då är en bättre lösning att behålla önskat tryck i fatet och anpassa längden på sytråden.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Jag kör med sytråd och en kran med flödesreglering. Då låter jag trycket stå på då helt enkelt! 
/// M
/// M
Kommer att funka bra. Men det är egentligen onödigt med både sytråd och kompensatorkran. Hängslen och livrem liksom.
IBlir svårt att få ett högt flöde om man skulle vilja ha det.
IBlir svårt att få ett högt flöde om man skulle vilja ha det.
För egen del har vi bara 1 setup för tillfället med sytråd/kran till våra fat, som dessutom är fyllda med olika tryck emellanåt beroende på vilket öl som är i fatet och skulle då behöva flera setups med olika längder på sytråden beroende på vilket tryck det är i fatet, tycker 1 bar i serveringstryck funkar smidigt och kör vidare på det.Drake skrev:Vitsen med sytråd är ju att man inte ska behöva ställa in ett serveringstryck. Då är en bättre lösning att behålla önskat tryck i fatet och anpassa längden på sytråden.
Jo, det är ju nackdelen med sytråd. Jag har också fat med olika tryck och kan bara säga att kompensatorkranar är gudarnas gåva till oss hembryggare.