Ibland upplever jag aningar av denna sura ton i köpeöl. Drack en Oppigårds "everyday ipa" och tyckte att den hade samma surhet, dock inte till samma grad.
Min äldsta öl har nu stått i ca 8 veckor på flaska och jag tycker att surheten sakta börjar försvinna. Tyvärr försvinner ju då humlesmaken i samma takt ..
Processen i kort ser ut såhär:
1. Rengör all utrustning noga
2. Mäskar med BIAB i 70-90 min på 65-70c
3. Pressar ur det sista ur påsen
4. kokar upp, tillsätter humlegivor och protafloc.
5. kyler. Brukar oftast gå på 20-30 min.
6. Häller över på en liten damejanne som är rengjord och finns även en del star-san skum i.
7. i med jäst och syresätt (skaka om)
8. vänta 14-20 dagar. eventuell sekundärjäsning samt kallkrash i detta steg.
9. Tappa över från damejanne till gryta/hink (detta har tidigare gjorts med sughävert, men med pumphävert vid senare bryggningar), primea, sedan till noga rengjorda flaskor.
Har läst om mjölkbakterier som lätt kan hamna i ölen när man änvänder sughävert? Samt att ölen står ju "öppet" och syresätts en stund vid denna metod. Dock har jag haft kvar problemet sen jag bytte till pumphävert..
Vid mina 2 första bryggningar hade jag ej detta problem med smaken - dock en hel del andra problem.
Att byta till bättre utrustning. hinkar med tappkran, slangar osv så att ölen blir mer isolerad vid tappningsprocessen kanske är lösningen?
Långt iinlägg, men hoppas någon bemödar sig att svara