Partyfat med flexi tap. Ok substitut?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Partyfat med flexi tap. Ok substitut?
Hallo!
Har en liten fatanläggning med ett 9liters cornelius, 425g kolsyrelatron, regulator och tappkran. Jag har behov av att utöka den men det är ju så in i ****** dyrt med cornelius fat. Jag har ett gäng partyfat ståendes dock. Fungerar det lika bra med partyfat + flexitap eller är det mycket mer omständigt? Tänker att jag antingen tvångskarbonerar i corneliusfatet och sedan tappar över till två partyfat alt. tappar direkt på två partyfat och tvångskolsyrar i dem med flexitap på den ena och mm-special ventil på det andra.
Någon som har nån bra/dålig erfarenhet av det här?
/// M
Har en liten fatanläggning med ett 9liters cornelius, 425g kolsyrelatron, regulator och tappkran. Jag har behov av att utöka den men det är ju så in i ****** dyrt med cornelius fat. Jag har ett gäng partyfat ståendes dock. Fungerar det lika bra med partyfat + flexitap eller är det mycket mer omständigt? Tänker att jag antingen tvångskarbonerar i corneliusfatet och sedan tappar över till två partyfat alt. tappar direkt på två partyfat och tvångskolsyrar i dem med flexitap på den ena och mm-special ventil på det andra.
Någon som har nån bra/dålig erfarenhet av det här?
/// M
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Re: Partyfat med flexi tap. Ok substitut?
Jag använder partyfat och flexi tap, och det fungerar utmärkt. För att kolsyresätta faten använder jag antingen Maltmagnus ventil eller primning. Det beror lite på ölsort och hur fort ölet behöver vara färdigt.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Mja... Klurar lite på det här ja.
Det funker att koppla min beergun till partyfatet via flexitap eller? Om jag bygger på min kolsyreutrustning med en gasfördelare med en tre till fyra utgångar så kan jag dels kolsyra både ett partyfat och ett corneliusfat samtidigt och dels så kan jag snabbt och smidigt koppla in min beergun.
Gast nu börjar det bli dyrt...en sådan fördelare kostar 4-500:- plus en flexi tap för 500:-... Billigare med ett till corneliusfat isf. Fast vill man ha många fat på rull samtidigt så kommer det ju efter den initiala investeringen bara kosta mig 50:- för ett till partyfat.
Svårt det här.
Någon som vet om det går att få tag på billigare gasfördelare än de som säljs på humle?
/// M
Det funker att koppla min beergun till partyfatet via flexitap eller? Om jag bygger på min kolsyreutrustning med en gasfördelare med en tre till fyra utgångar så kan jag dels kolsyra både ett partyfat och ett corneliusfat samtidigt och dels så kan jag snabbt och smidigt koppla in min beergun.
Gast nu börjar det bli dyrt...en sådan fördelare kostar 4-500:- plus en flexi tap för 500:-... Billigare med ett till corneliusfat isf. Fast vill man ha många fat på rull samtidigt så kommer det ju efter den initiala investeringen bara kosta mig 50:- för ett till partyfat.
Svårt det här.
Någon som vet om det går att få tag på billigare gasfördelare än de som säljs på humle?
/// M
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Beergun fungerar säkert, jag kör dock med Ghetto blaster.
- Sawbones79
- Torrhumlare

Patersbier skrev:Jag använder partyfat och flexi tap, och det fungerar utmärkt. För att kolsyresätta faten använder jag antingen Maltmagnus ventil eller primning. Det beror lite på ölsort och hur fort ölet behöver vara färdigt.
+1 på det. Jag kör numera med kegerator och dubbla flexitappar i kegerator, funkar klockrent och målet är att brygga så tätt att jag alltid har minst två olika brygder att bjussa på. Jag vill tillägga att det går att "blixtkolsyra" genom att koppla in flexitappen, dra upp trycket och skaka av bara f-n. Viss risk för överkolsyrning och skumöverflöd, men användbart i ett nödläge.
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Även jag använder två flexi tap, fast mina är utrustade med picknicktap.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Suck...! Jag kan inte bestämma mig. Står ju liksom vid et vägskäl här. Antingen satsa på partyfat eller på corneliusfat. Det blir ju saftigt dyrt att välja fel och sedan byta.
Tänker att jag köper en flexitap och kolsyrar halva min 10 liters sats i ett partyfat och halva i mitt corneliusfat. Sedan kan jag tappa över från corneliusfatet till ett annat partyfat med min beergun för att på så vis frigöra corneliusfatet och upprepa proceduren med två nya partyfat vid nästa bryggning. Problemet är dock att det är så jäkla meckigt att göra rent partyfat. Hur fungerar det också att byta ut flexitapen mot en vanlig plug efter kolsyrning? Vill ju inte låsa upp den tills fatet är tomt.
/// M
Tänker att jag köper en flexitap och kolsyrar halva min 10 liters sats i ett partyfat och halva i mitt corneliusfat. Sedan kan jag tappa över från corneliusfatet till ett annat partyfat med min beergun för att på så vis frigöra corneliusfatet och upprepa proceduren med två nya partyfat vid nästa bryggning. Problemet är dock att det är så jäkla meckigt att göra rent partyfat. Hur fungerar det också att byta ut flexitapen mot en vanlig plug efter kolsyrning? Vill ju inte låsa upp den tills fatet är tomt.
/// M
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Komplettera med den här http://maltmagnus.se/utrustning/fat?product_id=386 istället.
Om du är osäker, kör på det du känner till — lättare så.
Om du är osäker, kör på det du känner till — lättare så.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Jo jag har ett par sådana men tycker inte de är så bra egentligen. Kopplingen från kolsyran är extremt känslog för att inte läcka och så får man köra "övertrycksmetoden" istället och stänga av kolsyran vilket resulterar i att man inte har en aning om hur kolsyrad ölen blir. Det går heller inte att provsmaka och avgöra det som med corneliusfat och även flexi tap då föreställer jag mig.
Ok
Party fat
+ Billigt!
+ Tar lite plats
+ går att plocka med till ett...ja, party...
+ Passar mina 10 liters batcher
+ Får plats i kylen att kolsyra ett fat samtidigt som jag har ett annat kopplat till servering eller en annan sats på kallkrasch el jäsning.
- Håller inte så länge
- Svårt att rengöra
- Svårt att få ut pluggen när det är tomt
- Inte så smidigt att kolsyra med flexi tap och sedan sätta i en annan plugg.
- Vill man inte få fatet fullt i plugg måste det drickas ur innan man byter öl. (Förutom det fatet som har flexi tap då)
Förmodad investering för att bli relativt nöjd:
1 st flexi tap 500:-
1 st grenrör för gas 500:-
-----------
1000:-
Förmodad investering för att bli ganska nöjd ett tag:
2 st flexi tap 1000:-
1 sr grenrör för gas 500:-
---------------
1500:-
Plus framtida kostnader för partyfat á 59:-
Cornelius fat
+ Lätta att rengöra
+ Håller i en evighet
+ Lätt att kontrollera när ölen är bra kolsyrad
+ Allt funkar klockrent. Tappkran, beergun o kolsyra mm. Gör det kanske med partyfat också, det vet jag ju inte.
- Dyyyyrt!
- Inte lika smidigt att ta med även om jag kör med 9liters.
- Passar inte riktigt mina 10 liters batcher så jag får prima några flaskor vid sidan om. 11 liters fat är ju omöjliga att få tag på dessutom.
- 19 liters faten passar inte i min kyl.
Cornelius fat 9 liter 900:-
Grenrör för gas 500:- (ej med på listan ovan eftersom det är lättare med övertrycksmetoden på cornelius eftersom man kan smaka av under tiden)
Lite kopplingar 200:-
-----------------
1600:-
Plus framtida kostnader per fat 900:-
Så vad gör man???
/// M
Ok
Party fat
+ Billigt!
+ Tar lite plats
+ går att plocka med till ett...ja, party...
+ Passar mina 10 liters batcher
+ Får plats i kylen att kolsyra ett fat samtidigt som jag har ett annat kopplat till servering eller en annan sats på kallkrasch el jäsning.
- Håller inte så länge
- Svårt att rengöra
- Svårt att få ut pluggen när det är tomt
- Inte så smidigt att kolsyra med flexi tap och sedan sätta i en annan plugg.
- Vill man inte få fatet fullt i plugg måste det drickas ur innan man byter öl. (Förutom det fatet som har flexi tap då)
1 st flexi tap 500:-
1 st grenrör för gas 500:-
-----------
1000:-
2 st flexi tap 1000:-
1 sr grenrör för gas 500:-
---------------
1500:-
Plus framtida kostnader för partyfat á 59:-
Cornelius fat
+ Lätta att rengöra
+ Håller i en evighet
+ Lätt att kontrollera när ölen är bra kolsyrad
+ Allt funkar klockrent. Tappkran, beergun o kolsyra mm. Gör det kanske med partyfat också, det vet jag ju inte.
- Dyyyyrt!
- Inte lika smidigt att ta med även om jag kör med 9liters.
- Passar inte riktigt mina 10 liters batcher så jag får prima några flaskor vid sidan om. 11 liters fat är ju omöjliga att få tag på dessutom.
- 19 liters faten passar inte i min kyl.
Grenrör för gas 500:- (ej med på listan ovan eftersom det är lättare med övertrycksmetoden på cornelius eftersom man kan smaka av under tiden)
Lite kopplingar 200:-
-----------------
1600:-
Plus framtida kostnader per fat 900:-
Så vad gör man???
/// M
Enkelt!
Corneliusfat och Perlickkranar såklart! Den extrakostnaden är snart glömd ändå.
Corneliusfat och Perlickkranar såklart! Den extrakostnaden är snart glömd ändå.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Haha! Jo så är det ju. Kostnaderna för min bryggning går över lag väldigt lätt att förtränga.
Tog en diskussion med min fru nu faktisk. Stackare, hon är inte alls intresserad av det men lyssnar och tycker till ändå. Hon är söt hon!
Iaf så tror jag det blir cornelius fat. Det känns mer som en hållbar lösning i längden. Partyfat blir nog lite meckigt. Aha ja, då är det bara att börja investera då!
/// M
Tog en diskussion med min fru nu faktisk. Stackare, hon är inte alls intresserad av det men lyssnar och tycker till ändå. Hon är söt hon!
Iaf så tror jag det blir cornelius fat. Det känns mer som en hållbar lösning i längden. Partyfat blir nog lite meckigt. Aha ja, då är det bara att börja investera då!
/// M
När det gäller Corneliusfat och gas så behövs inte några grenrör för 500kr. Ett t-kors i plast för 12kr på Humlegården räcker. Rostfritt för 39 om du vill ha lyx. Kopplingarna man sätter på faten är självstängande när de inte är påkopplade. I min kyl har jag för tillfället bara ett fat inkopplat och en lös gaskoppling hängandes. Trycket står stabilt på 1,2 bar och gasen har inte läckt ur sen jag tog bort fat nummer två...
För partyfat kan man ha ett t-kors och sedan en eller flera av denna sorten:
http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... lsyreslang
En sådan till ena fatet (om man har två) så kan man byta fat ett medan det andra sitter kvar utan att gasen försvinner från det andra.
Sen finns denna snygga lösning om man vill ha små Corneliusfat i kylen, men inte har plats för en dedikerad ölkyl:
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=108840
För partyfat kan man ha ett t-kors och sedan en eller flera av denna sorten:
http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... lsyreslang
En sådan till ena fatet (om man har två) så kan man byta fat ett medan det andra sitter kvar utan att gasen försvinner från det andra.
Sen finns denna snygga lösning om man vill ha små Corneliusfat i kylen, men inte har plats för en dedikerad ölkyl:
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=108840
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Cool!
Tack så mycket! Tänkte inte på att kopplingen täpper till. Smart!
/// M
Tack så mycket! Tänkte inte på att kopplingen täpper till. Smart!
/// M