Vad motiverar köp av någon av dessa - kapsylapparater!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Vad motiverar köp av någon av dessa - kapsylapparater!

Inlägg av MadManMacho »

Jag har "Grifo" och är grymt nöjd! Man behöver inte mecka med höjdinställning och den känns stabil och rejäl. Tidigare hade jag en "Greta" men fy va värdelöst! Jag fick ta i som sjutton och dessutom 3-4 ggr per kapsyl för att vara säker på att det blev tätt. Några flaskor orkade jag till och med knäcka samt att den lämnade märken i kapsylen.

Med "Grifo":n trycker jag till en gång. Det går snabbt och lämnar inga märken i kapsylen samt att den belastar rakt uppifrån så risken med söndeknäckta flaskor är nog mycket liten.

/// M
Användarens profilbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av ängesbryggarna »

Coronan för dyra 1800 spänn är helt suverän! Från början körde jag med en Greta, som funkade bra första 1000 flaskorna sådär. Den blev sen lite glapp, och drog snett. Vid en kapsylering slant den plötsligt till och skavde av flaskhalsen, som med mitt tvåhandstryck fick flaskan att krossas, varvid jag NÄSTAN skar handlederna i glaskrosset! DÅ, inom 10 minuter, hade jag lagt en beställning på den svindyra men ack så pålitliga Coronan. Den kan flera generationer bryggare ärva :) Den är tung men mycket mycket stabil. Kapsyleringshuvudet är gjutet, och utbytbart. Rekommendera,s om man tar sig råd!
victornorell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av victornorell »

Använder den från PGW och rekommenderade samma till farsan, som började brygga för ett år sedan. Har varit med på alla flaskningar under två-tre år, över 70 st 20-25 liters batcher. Märker ingen större skillnad på kvalitet. Håller med de andra om att den kan vara lite knepig att ställa in för olika storlekar på flaskor. Aldrig fått på kapsylen på sniskan eller att det pyser.
Såg dock på farsans att metallarmen hade börjat bågna något.. men kan ju vara att han ställt in för fel storlek och bara kört... :)
Sjukt prisvärt alternativ
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Köpte PGWs men har inte provat den på riktigt ännu. Körde två flarror tomma för att känna på den och som ni skrivit så är det väldigt avgörande hur nära man sätter startpositionen. Med mina flarror så hamnade jag i ett mellanläge så att det som funkar bäst är när jag måste vinkla in den, men det är så pass lite så det gör inget. Då gled kapsylen på med ganska lätt motstånd. Men hela bottenplattan bågnar när man tar i och det är väl det som känns lite sisådär, men det ska ju hålla. Vet inte om den kanske blir stabilare om man skruvar fast den i en lite större träplatta, men är tveksam. Det är den tunna plåten vid infästningen som verkar vara problemet.

För den summan så kunde det vara värt att prova iaf kände jag så jag ska ge den en chans.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
one__hand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av one__hand »

Jag har kört cirkus 250 flaskor med pgw:s och det funkar fint än så länge. Den börjar bli lite deformerad i ena svetsen men tror den håller till 500-750 flaskor till.
XEPMAH
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av XEPMAH »

Slänger in en fråga på ämnet kapsylerare!
Ska införskaffa mig en och undrar vilken jag ska satsa på. Har hört att Greta (och liknande) har problem med flaskor med flänsen för nära kapsylen vilket jag inte gillar då en stor del av flasklagret består av sådana. Har också tittat på en knock'on kapsylerare. Hur riskfyllt samt hur bra blir det egentligen att slå på kapsylerna?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

XEPMAH skrev:Slänger in en fråga på ämnet kapsylerare!
Ska införskaffa mig en och undrar vilken jag ska satsa på. Har hört att Greta (och liknande) har problem med flaskor med flänsen för nära kapsylen vilket jag inte gillar då en stor del av flasklagret består av sådana. Har också tittat på en knock'on kapsylerare. Hur riskfyllt samt hur bra blir det egentligen att slå på kapsylerna?
Här finns en bra tråd som handlar om kapsyleringsmaskiner. Börja med att läsa den:
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=12227
:wink:
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

XEPMAH skrev:Slänger in en fråga på ämnet kapsylerare!
Köp en bänkmodell, så otroligt mycket enklare och trevligare än handjagare. Jag har slitit ut tre Greta, så jag tycker inte heller att de håller så bra.

Nu kör jag med en Grifo. Har bara använt den en gång, men den känns klockren, främst eftersom jag har en del flaskor i olika höjder och det är tokenkelt att ändra höjd.
Ärlans hembryggeri
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Karpen »

Christian C skrev:Så här ser borrstativet ut:
Bild
Jag kör med exakt samma borrstativ, hittat på loppis för 25 spänn :)
Utan modifieringar fick jag nästan hänga på hävarmen. Nu har jag trätt ett rör (c:a 70-80 cm) över armen samt skruvat fast stativet på en bräda. Nu går det riktigt smidigt.
Funkar bra, men är nog smidigare att ställa om flaskhöjden på de riktiga kapsylerarna.
XEPMAH
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av XEPMAH »

Drake skrev:Här finns en bra tråd som handlar om kapsyleringsmaskiner. Börja med att läsa den:
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=12227
:wink:
Givetvis läser jag tråden jag skriver i och hade hoppats att du även läste frågan du besvarade. Om du försökte vara hjälpsam så tack, men mina fråga handlar om vilken handjagare som är bäst och besvaras inte i den här tråden om bänkapparater. Om du bara försöker vara dryg så hoppas jag att i alla fall du har kul. En av kapsylapparaterna i trådstarten är tyvärr en allt för stor investering just nu, även om den kanske i längden blir billigare.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Ok, men din fråga var lite luddigt ställd tycker jag. Du skrev ju att du hört att handjagare inte var något bra för den typen av flaskor du har och därav drog jag slutsatsen att du var ute efter något bättre. Så ja, jag tyckte frågan om lämplig kapsylerare var lite lustig i en tråd som handlar just om lämpliga kapsylerare. Det är inte första gången som någon hoppat rakt in i en tråd utan att läsa den från början.
Vad gäller handjagare har jag bara dåliga erfarenheter med förstörda flaskor. Min Greta åkte fort i soptunnan och en knock on har jag inte använt på 30 år minst men som jag minns det gick det sönder ett antal flaskor då också.
Bästa rådet jag kan ge är att kolla på PGW:s maskin. Flaskade 45 pavor till med den igår och det går verkligen lätt och smidigt!
Bänkmodellen kostar 225:- och Gretan kostar 119:-, så valet borde vara lätt.
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Nu har jag kört live med kapsyleraren från PGW. Körde 3 flaskor och gav upp för att skruva fast den i en stabil och lite större träplatta som jag tagit hem för ändamålet. SEN funkade det helt perfekt och resterande 52 flaskorna var en njutning att kapsylera!

Så mitt tips är att skruva fast den i en platta som är lite större. Min var 40 X 22 cm och jag skruvade den i bakkant så att den blev stabil mot att tippa framåt när man tar i. Detta i samband med vad många beskriver - att justera kronan så nära som det går - gör den otroligt prisvärd.

Nu har jag ju inte testat de dyrare - som jag förmodar inte är sämre, men som ett bra budgetalternativ så är den klockren. :)

P.s
Den funkade såklart utan större platta oxå, men det kändes lite obehagligt och instabilt tyckte jag.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Skriv svar