Hur ska man egentligen använda Isinglass

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Jag köpte färdigblandad flytande Isinglass från Humlegården för att använda som klarningsmedel och har förvarat det i kylskåp i ett par veckor. Anledningen är att fisksimblåsor är mer OK än gelatin gjort på mera högståend djur för våra vegtetarianvänner och jag ville gärna prova ett klarningsmedel. Jag har läst någonstans att det är Isinglass som ibland används av kommersiella bryggerier medan gelatin bara används av hemmabryggare och mycket små bryggerier (men det kan vara helt tokiga uppgifter.

Jäshinken har stått i ett utrymme som är +3° i några dagar. När jag öppnade flaskan med Isinglass var innehållet mer som en gel än vad jag betraktar som flytande. Jag tog cirka 10 ml och försökte lösa det i 2 dl kokt och kylt vatten men det var fortfarande rätt mycket gelklumpar efter 30 minuter och då hällde jag ner det i jäshinken men jag har en känsla av att det inte var på rätt sätt. Hur som helst sjunker det väl till botten.... ;o)

Jag skulle gärna vilja få era kommentarer på ovanstående och ta del av era eventuella erfarenheter av Isinglass.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Hur ska man egentligen använda Isinglass

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Har använt Isinglass innan men det är gelatin som gäller numera. När flaskan tog slut testade jag med gelatin och har fortsatt med det sen dess. Köpte en ny flaska isinglass men har ändå fortsatt med gelatin, vanans makt är stor.

Det enda som skiljer mot hur du gjort är att jag använde ljummet vatten, då var det inga problem att lösa upp isinglassen. Ölen kommer att klarna, det tar lite tid bara. Var ölen kall när du hällde i isinglassen? Om inte bör det lösts upp av "värmen" i ölen.

De kommersiella bryggerierna centrifugerar nog sin öl, det tar för lång tid att vänta på att det ska klarna.
Agar agar borde vara ett alternativ om man vill slippa animaliska produkter i ölen.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag har ingen erfarenhet av isinglass, men använder gelatin i dom flesta av mina öl. Min flickvän (m.fl) är vegetarian, och jag har funderat på det du säger själv angående gelatinet från djurriket.

Men gelatinet kommer ju aldrig med i slutprodukten, så man måste väl va rätt hardcore veg (med all respekt) om man inte dricker en öl som är klarnad med gelatin..?
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Jag är inte hardcore, utan kanske mer mellancore, men jag struntar i om gelatinet faktiskt finns i ölen eller ej. Animaliska produkter har använts för att göra ölen och det är ett stort minus. Sen säger jag inte nej till en öl med gelatin/isinglass, men jag stör mig absolut på det.
Ärlans hembryggeri
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

ecmik skrev: Men gelatinet kommer ju aldrig med i slutprodukten
Att generellt säga att det inte kommer med gelatin i ölet känns lite fel. Lite beroende på hur man tappar skulle jag snarare säga att risken är ganska stor att det kommer med gelatin i iallafall en eller ett par flaskor.
Skriv svar