Vad motiverar köp av någon av dessa - kapsylapparater!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Vad motiverar köp av någon av dessa - kapsylapparater!

Inlägg av Christian C »

Har idag 2 st Greta. En av dem börjar dra snett och känns opålitlig. Har börjat använda reserven nu pga det och känner att även den börjar bli lite rackig.

Så nu känner jag att jag måste ta det vidare och skaffa något redigt! Dock tycker jag att de flesta bänkmodeller som ligger i det lägre segmentet prismässigt verkar väldigt "billigt" gjorda även dom. Är det värt att gå upp i nivå eller är det lite samma lika? Coronan ser ju väldigt stabil och fräsch ut, men c:a 1800:-... Är den så bra så är det värt det kanske, men är den så pass mycket bättre att det motiverar ett köp i jämförelse med ex Grifo eller DOC.

PGW: 225:- Är ju onekligen ett bra pris. Sen är jag stamkund där och det känns bra att fortsätta handla av sin lokala affär. Men hur funkar den, kvalité osv? Har provat att kapsylera en kapsyl med den och det kändes lite olustigt att behöva häva sig på armen för att pressa på kapsylen. Inte så mycket utväxling i hävarmen.
Bild
http://www.pgw.se/kapsylapparat-bankmodell.html

Humlegården: Astrid 395:- Något dyrare än PGW, ser väldigt lik ut.
Bild
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... bankmodell

Humlegården: Corona 1795:- Är den dyraste för hembryggning om man inte vill ha proffsgrejer så att säga. Ser fin ut o allt det, men motiverar den priset?
Bild
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... bankmodell

Maltmagnus: DOC 695:- Ett mellanting prismässigt och känns som ett steg upp från de billigaste. Ser stabil ut men inga recensioner finns.
Bild
http://maltmagnus.se/coronadoc?search=kapsulapparat

Maltmagnus: Grifo 495:- Lite billigare men verkar vara helt ok enligt recensionerna. Den långa kolven ser lite märklig ut för ögat, men är kanske skitbra?
Bild
http://maltmagnus.se/coronagrifo?search ... ption=true

Maltmagnus: Eco 299:- Verkar vara väldigt lik Astrid från Humlegården...
Bild
http://maltmagnus.se/coronaeco?search=k ... ption=true

Så vad har ni för erfarenheter av ovan nämnda apparater och vad skulle ni gå på? Själv har jag gått i tankarna på att sno farsans borrstativ från 70-talet, det är stabilt! Sen köper man en sån här: Bildhttp://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... korkmaskin och sågar bort det utstickande onödiga, gör en muff som passar till borrstativet och voila - en maskin! :idea:
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
maca
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Re: Vad motiverar köp av någon av dessa - kapsylapparater!

Inlägg av maca »

Har den den från PGW, prisvärd och gör jobbet. Möjligen lite rapplig när man skall ändra höjd på den men med lite egna märkningar fungerar den som sagt utmärkt.
In /dev/null no one will hear you scream ....
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Har också den röda från PGW. Lite knepig att ändra höjden på som sagt men annars funkar den kanon tycker jag. En sak som är viktig är att ställa in den så att flaskan precis går in under, då går det lätt att kapsylera. Ställer man den ett snäpp för högt får man ta i som fan.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag är lite skeptisk mot de som har en klocka av formpressad plåt. Känns som att de som är svarvade är rejälare, men jag har aldrig ägt eller ens provat en av plåt, så den kan mycket väl vara helt obefogat.
Jag har en typ Astrid (fast en tidigare modell?) och den funkar bra också.
Gammalt borrstativ kan säkert bli en bra lösning, men kanske svårt att flytta på?
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Borrstativet ser väldigt mycket ut som Coronan gör och skulle vara perfekt. Problemet är att komma förbi gubben. Han använder det aldrig och det är helt igengrott, men han vill inte släppa det. Men det kommer nog. :)
Karlberg
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Karlberg »

Jag har den som maltmagnus kallar för eco, min hette Emilia och jag har för mig att vi köpte den på MM men den kanske bara har bytt namn. Hur som helst, den är ju mycket snabbare än Greta men det blir fler sneda kapsyler på den dyrare.
Enligt egen felsökning beror det på att bottenplåten är för tunn så även fast regeln är punktsvetsad så böjer den sig bakåt något vid kapsylering eftersom hela plåten böjer sig lite bakåt
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Det är just sådana saker jag vill undvika och vad jag fiskar lite efter när jag menar på att de inte känns bra byggda. Tack för input!
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag har det dyra svinet från Humlegården och är sjukt nöjd. Riktigt rejäl och stadig pjäs. Ligger inte sömnlös över prislappen men jag vill gärna inte tänka på den heller. Det känns iallafall lite lyxigt varje gång jag ska kapsylera en flaska, och det blir ju några stycken under åren om man inte tröttnar på hobbyn.

Som med så mycket annat så kan jag tänka mig att det är en exponentiell kurva när det gäller kvalitet mot pris.
Jag skulle passa mig för de billiga, Astrid (jag hade föregångaren tidigare och hatade den) och den från PGW. Kan tänka mig att Grifo för 495kr är prisvärt alternativ och helt ok?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Som sagt, den från PGW funkar kanon om man ställer in den så att flaskan passar perfekt, går inte åt mycket kraft alls och jag har aldrig snedkorkat en enda flaska med den! Har väl iofs bara flaskat några hundra flaskor med den ännu, men ändå.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Drake skrev:Som sagt, den från PGW funkar kanon om man ställer in den så att flaskan passar perfekt, går inte åt mycket kraft alls och jag har aldrig snedkorkat en enda flaska med den! Har väl iofs bara flaskat några hundra flaskor med den ännu, men ändå.
Hur länge har du haft den? Jag var nöjd med min (föregångare till) Astrid i något år, sen började den bångna och satte kapsyler som smygläckte. Hela konstruktionen var av lätt metall och blev rejält trött med tiden.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jo, det kan jag tänka mig att den inte har samma livslängd. Har kanske flaskat 10-15 batcher med den vilket borde innebära 5-600 flaskor och märker ingen försämring ännu. Skulle den paja kan jag ju köpa 5 till innan jag är uppe i samma pris som den dyra från Humle. :mrgreen:
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Jag har också PGWs kapsylerare. Har kört ca 700 flaskor och än funkar den bra. Prisvärd enligt mig.

//lasse
timm
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av timm »

Har modellen ECO. Fungerar hyggligt, lite småjobbigt att justera höjden mellan olika flaskor men annars helt ok!
Palmbryggd
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Palmbryggd »

Själv hittade jag en gammal gretaliknande modell i stål på loppis. Den funkar bra och känns gedigen, tror känslan är viktig :-) Använder dock mest flaskor med patentkork

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Så här ser borrstativet ut:
Bild
Skriv svar