kallkrascha

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

karlkarlssonkarl
Satsbryggare
Satsbryggare

kallkrascha

Inlägg av karlkarlssonkarl »

jäser nu 23l och tänkte kolla angående kallkrascha, kan jag ta hela jäskärlet och ställa ut i kylan några timmar innan buteljering samt gör det nån nytta då den ligger på sin bottensats? har inget annat kärl till hands. och om jag kallkraschar det, kan jag kolsyresätta i flaskan sen ändå via att bara tillsätta socker?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: kallkrascha

Inlägg av Weinkeller »

karlkarlssonkarl skrev:jäser nu 23l och tänkte kolla angående kallkrascha, kan jag ta hela jäskärlet och ställa ut i kylan några timmar innan buteljering samt gör det nån nytta då den ligger på sin bottensats? har inget annat kärl till hands. och om jag kallkraschar det, kan jag kolsyresätta i flaskan sen ändå via att bara tillsätta socker?
Du bör krascha längre tid än så om det ska ge någon effekt. Poängen är att få bort jäst och annat grums i större omfattning. Det går även utmärkt att skippa kallkrasch men bottensatsen i flaskorna blir lite större.
karlkarlssonkarl
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av karlkarlssonkarl »

okii:) ja jag har inte gjort det tidigare men läste att safale us05 kunde vara svår att få klar och gelantin är inte ett alternativ för mig då det är animaliskt :) om jag ställer ut den ett dygn? är trots allt ca -15dagtid-20 nattetid? kan jag endå prima dom i flaska då utan att tillsätta ny jäst?:)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Du riskerar nog att det fryser då. Några dagar runt 0 är bättre alternativt låta det stå så svalt som möjligt inomhus under längre tid.
Palmbryggd
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Palmbryggd »

I helgen körde jag 23l i -6 i ca 10timmar. Har ju aldrig testat innan men den frös inte och jg upplevde att det blev klarare

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Flyttar tråden till rätt kategori.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Alkohol sänker fryspunkten med en halv grad per procentenhet vill jag minnas ungefär. Vid -6 C kommer de flesta öl frysa efter tillräckligt lång tid, vid -15 C i ännu högre grad så.
Skriv svar