kallkrascha
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
karlkarlssonkarl
- Satsbryggare

kallkrascha
jäser nu 23l och tänkte kolla angående kallkrascha, kan jag ta hela jäskärlet och ställa ut i kylan några timmar innan buteljering samt gör det nån nytta då den ligger på sin bottensats? har inget annat kärl till hands. och om jag kallkraschar det, kan jag kolsyresätta i flaskan sen ändå via att bara tillsätta socker?
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: kallkrascha
Du bör krascha längre tid än så om det ska ge någon effekt. Poängen är att få bort jäst och annat grums i större omfattning. Det går även utmärkt att skippa kallkrasch men bottensatsen i flaskorna blir lite större.karlkarlssonkarl skrev:jäser nu 23l och tänkte kolla angående kallkrascha, kan jag ta hela jäskärlet och ställa ut i kylan några timmar innan buteljering samt gör det nån nytta då den ligger på sin bottensats? har inget annat kärl till hands. och om jag kallkraschar det, kan jag kolsyresätta i flaskan sen ändå via att bara tillsätta socker?
-
karlkarlssonkarl
- Satsbryggare

okii:) ja jag har inte gjort det tidigare men läste att safale us05 kunde vara svår att få klar och gelantin är inte ett alternativ för mig då det är animaliskt
om jag ställer ut den ett dygn? är trots allt ca -15dagtid-20 nattetid? kan jag endå prima dom i flaska då utan att tillsätta ny jäst?:)
- Weinkeller
- Maltrostare

Du riskerar nog att det fryser då. Några dagar runt 0 är bättre alternativt låta det stå så svalt som möjligt inomhus under längre tid.
-
Palmbryggd
- Torrhumlare

I helgen körde jag 23l i -6 i ca 10timmar. Har ju aldrig testat innan men den frös inte och jg upplevde att det blev klarare
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Flyttar tråden till rätt kategori.
Alkohol sänker fryspunkten med en halv grad per procentenhet vill jag minnas ungefär. Vid -6 C kommer de flesta öl frysa efter tillräckligt lång tid, vid -15 C i ännu högre grad så.