element och säkring.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: element och säkring.

Inlägg av Drake »

mogrehn skrev:Har man bara 10 är de ju idé att byta ut botten mot 13a. Visst funkar de på 10 men hur kul är det att alltid ligga på kanten? Mitt gamla va på 2.2 men sambon koppla alltid in mobilen på natten så när timer slog på på morgonen för att ja skulle ha färdigt vatten när ja vakna så fick ja börja dagen med att byta propp och vänta! Märkligt nog va de alltid mitt fel att mobilen va död när hon vakna haha! Har nu 3x16a att roa mej med
Antingen måste hon ha haft en herrejössesladdare, eller så var det något fel på ditt element eller på säkringen. :lol:
Normalt kan man ligga en bra bit över, speciellt med diazedsäkringar. Har man sådana behöver man inte ens byta botten, det är bara att stoppa i en 13 direkt. Dom svarta passar i en röd botten. Har man ledningar på över 35-40 meter ligger man på gränsen för utlösningskravet vid kortslutning men annars är det helt ok. Men som sagt, 2400 watt borde normalt funka utmärkt med en vanlig trög 10:a. Ett tips är att mäta upp resistansen hos elementet, många hävdar ju att det är lite glädjesiffror hos många element. Å andra sidan kan det säkert slå åt andra hållet också och då kan nog en 13-säkring vara bättre.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

mogrehn skrev:Har man bara 10 är de ju idé att byta ut botten mot 13a. Visst funkar de på 10 men hur kul är det att alltid ligga på kanten? Mitt gamla va på 2.2 men sambon koppla alltid in mobilen på natten så när timer slog på på morgonen för att ja skulle ha färdigt vatten när ja vakna så fick ja börja dagen med att byta propp och vänta! Märkligt nog va de alltid mitt fel att mobilen va död när hon vakna haha! Har nu 3x16a att roa mej med
Om vi pratar porslinsproppar så passar 13a i 10:ans botten. Finns någon info på elsäkerhetsverken (orkar inte googla just nu) som hänvisar till att det är ok att säkra upp till 13a om impedansen ej blir för hög. Dvs om det inte är allt för långt till elcentralen som drake skriver.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Patersbier skrev:
Drake skrev:Ingen risk, det är så stora marginaler att du kan köra den kontinuerligt i åratal utan att säkringen går.
Fan vad bra. Jag uppfattade föregående kommentator (Judgecc) som ironisk, därav min tvekan.
Nejdå. Jag hade inte oroat mig.. Dåligt smile val.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Drake skrev:, många hävdar ju att det är lite glädjesiffror hos många element.
Det finns en aspekt till, elementen fungerar så att de behöver vara riktigt varma för att full effekt ska uppnås. Detta sker inte sålänge elementet är nedsänkt i vatten/vört. Detta märkte jag när jag körde min förra 3200w doppvärmare på en 10A-säkring. Det gick när den var nedsänkt men lyfte jag den ovanför ytan gick automatsäkringen på 4-5 sekunder.
Finns det verkligen ingen på forat som kört sitt element eller bryggverk genom en såndär "eltjuvsmätare" eller mätt med annan utrustning?
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

Der är inte bara kabellängden från din central ut till belastningen som påverkar impedansen. Det gör även för impedansen ( Zför) som beror på hur elnätet ser ut som matar din central.

Generellt så är det högre Zför på landet och lägre i storstäder. Din nätägare är skylldig att på uppmaning ange Zför för din anslutningspunkt.

Att byta till en 13A Diazed är absolut inte självklart att det uppfyller utlösnigsvillkoret som är en beräkning för att se att säkringen löser inom rimlig tid.
Lindh skrev:
Det finns en aspekt till, elementen fungerar så att de behöver vara riktigt varma för att full effekt ska uppnås. Detta sker inte sålänge elementet är nedsänkt i vatten/vört. Detta märkte jag när jag körde min förra 3200w doppvärmare på en 10A-säkring. Det gick när den var nedsänkt men lyfte jag den ovanför ytan gick automatsäkringen på 4-5 sekunder.
Finns det verkligen ingen på forat som kört sitt element eller bryggverk genom en såndär "eltjuvsmätare" eller mätt med annan utrustning?
Har kollat med min amperemätare och blir inte klok.
Vid uppstart och värmning av vatten drog mitt element som är specat 2000W 8A vilket stämmer ganska bra. Senare under kok har det dragit 12,2A jag har även resistansmätt det när det va nytt och kom fram till att det är nästan 17 ohm vilket ger ca 3100W och 13.5A vid drift.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Termisk påverkan av resistansen?
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Grayscale »

Lindh skrev:Finns det verkligen ingen på forat som kört sitt element eller bryggverk genom en såndär "eltjuvsmätare" eller mätt med annan utrustning?
Jag har kört lite olika saker med en elmätare från Kjell&CO. Om man bortser från en (o)vanlig glödlampa så har allt jag mätt legat strax under (50-100W) under märkspänning. Kommer dock inte ihåg några exakta siffror
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

HaXXXeroviche skrev:Termisk påverkan av resistansen?
Det känns logiskt men resistansen ökar linjärt med temperaturen.
Då bör effekten sänkas ju varmare elementet blir.
Jag upplever omvänt beteende.

Om mitt element mätte 17 ohm i 20 grader rumstemperatur. Så bör resistansen vid 100 grader vara ca 22 ohm.
I beräkningen förutsätter jag att resistanstrådarna är koppar därav α = 0,0039
R2. = R1. + R1. * α(t2. – t1.)
17 + 17 * 0,0039 *(100 -20) = 22,304

P=U^2/R

230^2/17 = 3112 W
230^2/22 = 2405 W

Stor brasklapp på att jag kan ha missuppfattat något rejält då termodynamik är hal is för mig.
Jag får masa mig ut i garaget och mäta lite mera nu när elementet är använt några gånger för att se om resistansen har ändrats något.

EDIT:
Efter att ha googlat så verkar motståndstråden ofta vara gjord i någon nickel/krom legering
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... iv.html#c1
https://en.wikipedia.org/wiki/Nichrome

Denna skulle då ha α = 0,0004
17+17*0,0004* (100-20) = 17,544 ohm. vilket ger en marginell sänkning av effekten.
230^2/17,544 = 3015 W
3112 - 3015 = 97 W differens.
Detta verkar stämma betydligt bättre med verkligheten.

Kvar är dock frågan varför mitt Kina element på "2000W" ändrar effekt så mycket.
En möjlighet är att det är något glapp och vid vissa tillfällen så ligger motståndstråden emot något annat ledande och på så sätt får en lägre resistans då strömmen tar enklaste vägen?
Kanske ska testa att jorda höljet och se om säkringen går :)
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

Redde du ut detta?

Själv köpte jag två utav dessa (http://www.storagrytor.se/shop/product/ ... ppvarmning) och misstänker att de egentligen kommer från Ebay-Kina. När jag mätte resistansen får jag 17 Ohm på det ena och 16 Ohm på det andra vilket snarare skulle ge 3,3KW ungefär. Väl för mycket för mina tioamperesäkringar. Jag har inte provkört dem än då jag fortfarande bygger men har blivit lite orolig.

Andra element jag har på 1500W respektive 2000W mäter upp 37 Ohm respektive 25 Ohm vilket är mycket bättre siffror.

Skit att jag inte kollade resistansen innan jag borrade grytan. :/

/ Hampus
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

Nej jag har tutat på och kört, ibland löser 10A C karakteristik automatsäkringen, då är det bara att återställa och hoppas att det funkar.
Jag reglerar elemental med en SSR och en utsignal ställer den på ca 70% vid kok utan lock, då är värmaren igång 0,7 sekunder och avstängd 0,3 sekunder / sekund.
Då löser den inte även fast effekten under de 0,7 sekunderna inte sänks verkar det tillräckligt för att säkringen inte skall lösa.

Planerar att bygga en större rigg med ca 6kW effekt då vi har fått tillgång till 3-fas 16A så har inte orkat forska vidare.
Skriv svar