Torrhumling vs 0 min giva

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mattebryggare
Torrhumlare
Torrhumlare

Torrhumling vs 0 min giva

Inlägg av Mattebryggare »

Tänkte undersöka om ni vet ifall det blir någon skillnad att minska på eller helt avstå från "0 min" givan i slutet av koket och i stället torrhumla efteråt, eller blir det bättre att kombinera dessa två metoder om man vill ha en välhumlad och aromrik öl.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Torrhumling vs 0 min giva

Inlägg av Weinkeller »

Jag föredrar kombo för komplexitet och djup.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag har inte gjort exakt det test du eftersöker men väl ett liknande; http://www.lindhcraftbeer.com/2014/08/s ... -aromgiva/
Jag håller med Weinkeller att ju fler givor desto komplexare smak och arom. Det blir ett bredare spektrum av smaker helt enkelt eftersom de olika metoderna behåller/utvinner olika sorters oljor och doft/smak-ämnen.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Ni-chill kör att torrhumling i princip kan ersätta den givan. Där flyttar man alla givor närmare kokslut och i vissa fall har man i humle i dunken innan vörten åker i.
Mattebryggare
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mattebryggare »

Intressant läsning. Tack för era synpunkter. Måste nog labba en del med olika varianter för att hitta vad jag söker.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Kastar mig in sent i diskussionen men jag gjorde ett relaterat experiment för två år sedan. Då gällde det mellangivorna eller som de mer tveksamt också kallas, smakhumlen.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... ornas.html

Resultatet gav ett väldigt svagt stöd för att ha en giva vid 15-20 minuter. Själv kände jag en subtil skillnad, även när jag provade blint. Jag misstänker att helt skippa sena givor ger lite tydligare effekt.

Det finns faktiskt ett bryggeri som kör enbart med bitter- och torrhumle, och bryggaren kommenterar övriga givor med "what´s the point?". Enligt trovärdiga källor smakar deras välhumlade öl väldigt bra direkt på tank. Själv har jag bara provat deras öl på fat och tycker väl att deras ipor brukar vara ganska mediokra. Rent allmänt blandar detta bryggeri briljanta öl med mindre bra och borde kanske gå under namnet "Hoog & Laag".
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag har aldrig jämfört samma öl med torrhumling vs 0-min giva, men jag har gjort vissa öl utan torrhumling och andra öl med torrhumling. Och mitt amatörsmaksinne har börjat fundera på ifall det verkligen är värt det lilla extra besväret med torrhumling när jag gör typ APA och AWB. Jag har då istället lagt i en ganska stor andel humle (50-65% av totalen) efter jag plockat kastrullen av plattan och låtit det ligga i under kylningen och ytterligare ca 15 min. Sedan jäsning, kallkrasch och tappning.

Jag själv tycker ölen både smakar och luktar jättegott (kanske inte är i tävlingsklass, men det spelar ju ingen roll) och mina vänner tycker att de är kanon trots att de inte är torrhumlade. Så jag ska börja testa att plocka bort torrhumlingen (om det inte verkligen behövs..) tills vidare och se vad som händer!
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Kan en kraftigt ökad 0-giva ersätta en "normal" torrhumling? Någon som testat detta eller läst något matnyttigt?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det kan kompensera humlesmak och arom men de blir inte på samma sätt så nej. Torrhumling ger andra smaker helt klart.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Själv skippar jag 0 minuters givan alltid numera och kör en 75 gradig hopstand i 30-60 minuter innan jag fortsätter kylning. Detta oavsett om jag ska torrhumla eller ej.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Temperaturskillnaden, jästens påverkan och kontakttiden som är helt olik ger enligt mig rätt stora skillnader. Skulle du inte uppleva någon skillnad kanske man bör se över eventuell oxidation då vad jag märkt är aromen som tar mest stryk.
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

Torrhumling vs steep/hopstand/whirpool hoping eller vad man nu vill kalla det.
Jag är helt inne på att bara köra en 60 giva och sen köra i humlen efter kokslut och låta den dra i 20 minuter ungefär.
Har visserligen kompletterat med torrhumling men tänker att man kanske får en liknande effekt om man bombar i all torrhumle efter kokslutet.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Simon86 skrev:Torrhumling vs steep/hopstand/whirpool hoping eller vad man nu vill kalla det.
Jag är helt inne på att bara köra en 60 giva och sen köra i humlen efter kokslut och låta den dra i 20 minuter ungefär.
Har visserligen kompletterat med torrhumling men tänker att man kanske får en liknande effekt om man bombar i all torrhumle efter kokslutet.
Nej, torrhumling behövs som komplement.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

ekstedt skrev:
Nej, torrhumling behövs som komplement.
Håller med. Struntade i torrhumling och gjorde 150g hopstand i 75c 90min och det saknas badoom arom..
Skriv svar