Stc1000+ och 433mhz sändare
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Stc1000+ och 433mhz sändare
Fick uppdaterat min stc1000 samt monterat i en 433mhz sändare
Slipper gå ut i förrådet å se om jäsprofilerna funkar som de skall.
Funkar riktigt bra.
Funkar riktigt bra.
Re: Stc1000+ och 433mhz sändare
Kan du förklara hur man går tillväga. Tänk för dummies.. [emoji15]
vet du hur man ser om man måste uppgradera sin stc-brew eller Stc 1000+? Gissar att det inte funkar med den vanliga 1000??
Råkar ha en sändare över och även en Tellstick net så det vore roligt att prova.
Råkar ha en sändare över och även en Tellstick net så det vore roligt att prova.
Hittade instruktionerna, är det inte att man håller inne upp o ner pilarna för att se mjukvaru version?
Har du en parameter dI (device id) så är det 433MHz versionen.
Kula att höra Tengel att det funkar och du är nöjd
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Vad för mottagare använder du?Tengel skrev:Fick uppdaterat min stc1000 samt monterat i en 433mhz sändare
Funkar riktigt bra.
Jag använder en tellstick duo kopplad till en raspberry pi som kör switchking.
Hmm, i menyn alltså? Eller måsta man hålla in några knappar för att se det?bryggapa skrev:Har du en parameter dI (device id) så är det 433MHz versionen.
Tror inte jag sett någon di i min meny så jag gissar att mina är för gamla.
Gissar att man kan flascha om dom med en Arduino men vilken version ska man söka efter och funkar det till både STC1000+ och till STC-Brew?
Tror inte det är nån skillnad på de olika stc1000 mer än programvaran i dem.
Jag följde guiden för att uppdatera Finns här https://github.com/matsstaff/stc1000p/b ... /README.md
Fick dock ta en äldre version av arduino IDE. Funkade inte med senaste.
Jag följde guiden för att uppdatera Finns här https://github.com/matsstaff/stc1000p/b ... /README.md
Fick dock ta en äldre version av arduino IDE. Funkade inte med senaste.
Aha, nu börjar poletten trilla ner. Det finns alltså olika firmware till samma burk och så använder man samma pinne till olika saker. Rätt?
Gissar att min är flaschad för att användas med 2 tempprober tyvärr, köpte den ju färdig från Storagrytor.se
Gissar att min är flaschad för att användas med 2 tempprober tyvärr, köpte den ju färdig från Storagrytor.se
Och vad har du för sändarmodul? Jag har tidigare köpt billiga från Kjell och Co men deras räckvidd är ju usel. Som tur är så går det ju lätt att bygga en bättre antenn vilket gör att räckvidden mångdubblas, men har du tips på någon som redan har bra räckvidd är jag tacksam.Tengel skrev:Jag använder en tellstick duo kopplad till en raspberry pi som kör switchking.
Har nog samma som de har på Kjell. Dock köpt på eBay.
Har min ute i förrådet och mottagaren inne på andra våning.
Skaffat en bättre antenn till min tellstick duo, kanske hjälper.
Har min ute i förrådet och mottagaren inne på andra våning.
Skaffat en bättre antenn till min tellstick duo, kanske hjälper.
Jo, jag har också en sån där 433 mhz-antenn med 3 spröt på och det hjälpte till vissa sändare, medan andra inte funkade alls innan jag byggde om dom.
Rätt varierande kvalitet verkar det som.
Rätt varierande kvalitet verkar det som.
Hur byggde du om dem. ?
Det finns massor med tips om det på nätet men den enklaste varianten var att löda på en liten trådbit av exakt rätt längd. Rätt simpelt, men vill man ha ännu bättre räckvidd kan man göra en halv eller om det var kvartsvågsantenn men då bör man linda den på ett visst sätt. Har några färdiga termometrar som också hade usel räckvidd för deras antenn var dragen på kretskortet så man var tvungen att kapa några ledningsbanor och löda bort nån konding eller spole. Som sagt, det finns hur mycket info som helst på nätet om detta. Verkar som jag inte är den enda som har problem med räckvidden. Finns ju ett 800-system nu som är betydligt bättre men det klarar inte Tellsticken.